RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette er Toyota Prius v, med 917 liters bagasjeplass.
Dette er Toyota Prius v, med 917 liters bagasjeplass.

Nå kommer Prius som stasjonsvogn

Prius-familien utvides med en stasjonsvogn-lignende flerbruksbil og en kompaktbil.

Toyota utvider Prius-familien. På bilutstillingen i Detroit viste Toyota nylig frem tredje generasjon av Prius Plug-in Hybrid, flerbruksbilen Prius V og kompakt-konseptet Prius c.

Alle de tre nykommerne deler Prius-teknologi, men skal dekke forskjellige behov hos ulike kunder.

0,59 liter per mil

Flerbruksbilen Prius v (v for versatility/allsidighet) kommer på markedet i USA allerede sommeren 2011, og er ifølge Toyota rettet inn mot unge, aktive familier.

Prius v kombinerer en 1,8-liters bensinmotor på 98 hk med en elektrisk motor som yter 80 hk. Til sammen gir drivlinjen 134 hk. Bilen har et oppgitt snittforbruk på 0,59 l/mil etter amerikansk kjøresyklus, og vil ifølge Toyota slippe ut 66 prosent mindre skadelige avgasser og partikler enn gjennomsnittsbilen.

De fysiske målene til Prius v er 4,62m x 1,78m x 1,57m (LxBxH) over en akselavstand på 278 cm.

Bagasjeplass på 971 liter

Bilen har fem seter, og andre seterad kan justeres mellom maksimal plass for passasjerer eller bagasje. Avstanden mellom seteradene er 96,5 cm.

Seteryggene kan tiltes inntil 45 grader, og ryggen på fremre passasjersete kan legges flatt ned når man skal frakte ekstra lange gjenstander.

Bagasjerommet har en kapasitet på inntil 971 liter (måltfra gulv til tak) med alle setene i oppreist posisjon.

Kommer med mye utstyr

Prius v kommer med smartnøkkel og trykknappstart, elektronisk girhendel, bakkestart-hjelp og ryggekamera som standard. Tilleggsutstyr er LED-hovedlys, dynamisk fartsholder med Pre-Collision System og parkeringsassistanse.

Prius v blir første Toyota med multimediasystemet Entune, som gir full integrering mot smarttelefoner og integrerbar navigasjon, underholdning og informasjon.

For å ivareta sikkerhet er bilen utstyrt med 7 kollisjonsputer, en forsterket kupe og energiabsorberende strukturer.

I tillegg får bilen elektroniske systemer som stabilitetskontroll (VSC), traction-kontroll (TRC), blokkeringsfrie bremser (ABS), elektronisk bremsekraftfordeler (EBD) og bremseassistanse (BA). Den får også smart-stop teknologi (brake-override).

Skal slå alle hybrider

Som en forsmak på en mindre og kompakt hybridbil, viste Toyota også frem Prius c Concept. som er rettet mot det urbane liv.

Prius c Concept vil komme på markedet i USA i første halvdel 2012, og vil være bilen med lavest forbruk av alle hybrider, ifølge Toyota.

Det er ikke klart når modellene vil komme til Norge

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere