RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bilimportørene vil miljømerke biler, men miljøstiftelsen Zero frykter at altfor mange biler vil bli klassifisert som miljøvennlige uten å være det. Zero mener A bør vært forbeholdt nullutslippsbiler som for eksempel helelektriske Tesla (bildet).
Bilimportørene vil miljømerke biler, men miljøstiftelsen Zero frykter at altfor mange biler vil bli klassifisert som miljøvennlige uten å være det. Zero mener A bør vært forbeholdt nullutslippsbiler som for eksempel helelektriske Tesla (bildet). Foto: Foto: Øivind Skar

Nå skal biler miljømerkes som hvitevarer

I forkant av EU-krav kommer bilimportørene nå med eget opplegg for å miljømerke nye biler. Miljøstiftelsen Zero mener bilimportørene tilslører sannheten.

I løpet av kort tid blir det lettere å orientere seg i jungelen av bilinformasjon. Dette kommer:

* Miljømerking av den enkelte bilmodell etter mal fra hvitevarer.

* Månedlig oversikt fra bilimportørene og Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) over biler med lavest utslipp.

* Og med hjelp fra OFV lager Vegvesenet bilinformasjon på nettet knyttet opp mot miljø, sikkerhet, teknisk informasjon og pris.

Fra hvitevarer

Lyspærer og hvitevarer miljømerkes ut fra energiforbruk. Du kjenner umiddelbart igjen det rektangulære feltet med de syv pilene og bokstavene fra A til og med G, hvor A betyr lavest forbruk.

Nå gjør bilbransjen det samme. Det vil at de merker nye biler ut fra utslipp av klimagassen CO2.

Utslipp under 100 gram CO2/km gir bokstaven A og grønn pil.

Allerede ved 140 gram blinker det i gult, og rødfargen dukker opp ved 180 gram. Tallene hentes fra bilens offisielle typegodkjenning.

Alle personbiler og lette varebiler selges med offisielt godkjente tall for forbruk og utslipp.

– Merkingen blir nærmest en kopiering av ordningen som benyttes for hvitevarer fordi gjenkjennelseseffekten er viktig, sier Erik Andresen,administrerende direktør i Bilimportørenes Landsforening (B. I. L).

Foreløpig frivillig

Foreløpig vil merkeordningen være frivillig, men velger en importør/forhandler å miljømerke bilene, så blir det etter B.I. Ls design, forklarer Andresen.

Han ser ikke bort fra at EU kan komme opp med krav om miljømerking av bilene, men prosessen går sakte.

Flere land miljømerker allerede bilene, og det norske opplegget har mye av det franske i seg. Dessuten kom Toyota med noen utspill i fjor som satte fart i bilimportørene ønske om et enhetlig merkesystem.

– Vi regner med at miljømerkingen kan ta til i løpet av tre til fire uker, og at den er ute i bilforretningene i god tid før påske, konkluderer Erik Andresen.

Ja fra Forbrukerrådet

Samtidig allierer bilimportørene seg med Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Hver måned vil det på OFVs hjemmesider ligge en oversikt over det gjennomsnittlige utslippet til hvert bilmerke, samt en liste over de 30 bilmodellene med lavest utslipp.

– Vi i stiller oss svært positivt til miljømerkingen, fordi det gir forbrukerne mulighet til lettere å velge, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver  i Forbrukerrådet.

– Men skal vi løfte en pekefinger måtte det være at hele kaka burde vært med. Nå merker bilimportørene det globale utslippet, men dropper det lokale.

Tilslører sannheten

Gøril L. Andreassen, politikkansvarlig i miljøstiftelsen Zero, er derimot ikke fornøyd.

– Jeg synes bilimportørene fortrenger sannheten, og de går langt i å kalle bilene grønne. Altfor mange biler klassifiseres som miljøvennlige uten å være det, sukker Andreassen.

– A burde vært forbeholdt nullutslippsbiler og B biler som kjøres på fornybar energi. Først på C – og med rød fargekode – burde biler med lavest utslipp av fossilt drivstoff dukket opp.

Vegvesenet om miljø og sikkerhet

Parallelt med merkearbeidet til B. I. L jobber Statens vegvesen med en informasjonsside om bil, knyttet opp mot blant annet miljø og sikkerhet.

Overingeniør Jannicke Sjøvold i Vegdirektoratet opplyser at kun små justeringer gjenstår og at siden snart lanseres.

Jan Petter Røssevold i OFV bekrefter at OFV skal levere tallmaterialet til siden hvor forbrukerne i tillegg til å finne miljø- og sikkerhetsrelatert informasjon, også vil kunne sammenligne pris og andre relevante tekniske data ulike modeller imellom.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere