RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik skal stor-terminalen se ut.
Slik skal stor-terminalen se ut. Foto: TEGNING: NORDIC

Norges største terminal bygges i Oslo

Nå skal Posten og Brings tungvektere flytte sammen. Det skal gjøre hele logistikken mye enklere.

ALNABRU: Konsernsjef Dag Mejdell omtaler det nye logistikksenteret som et nav i Norge, og Alnabru som Oslos logistikk-knutepunkt.

Mandag presenterte han Norges største logistikksenter. En ny og moderne terminal skal bygges. Og plasseringen, den er Alnabru.

Innen 2017 flytter Postens Godssenter på Alnabru, Bringterminalen på Karihaugen og Bring Frigo-terminalen på Skårer inn under samme tak.

Frigo-terminalen transporterer kjølevarer.

– Det er uhensiktsmessig terminalstruktur i dag, understreket Mejdell.

Bakgrunnen er at Posten har vokst etter oppkjøp av mindre firmaer. Innflyttingen skal starte i 2016.

Under samme tak

Storstua har en prislapp på 1,5 milliarder kroner og vil bestå av en ny pakketerminal på 25.000 m2 og ny termoterminal på 5.000 m2. I tillegg vil dagens terminalbygning med et bruttoareal på 43.000 m2 bli rustet opp for å romme godsvirksomheten.

Tilsammen vil tomteområdet være på 114.000 m2, i tillegg til grøntarealer.

Fordelene ved samlokalisering er mange. Blant annet vil utkjøringen og sorteringen av gods bli mer effektiv.

I dag er det flere terminaler som hver for seg behandler post, gods eller frigo.

– Innen 2017 vil vi ha 19 samlokaliserte teminaler rundt i landet, fortalte Mejdell.

De samlokaliserte terminalene vil være i de store byene i landet.

10.000 færre kilometer

Det er både en økonomisk gevinst og en miljøgevinst, ifølge Mejdell.

Han forteller at når alle terminalene er samlet kan man fylle opp bilene med alle mulige produkter, i stedet for å kjøre ut enkelte produkter fra ulike steder.

– Fullere biler gir færre kilometer, sa konsernsjefen.

At storterminalen blir plassert på Alnabru er heller ingen tilfeldighet. Jernbanen ligger vegg i vegg. Dermed skal godstogene brukes mer.

Mejdell kunne fortelle at så langt det går vil jernbanen bli brukt til frakt. Det betyr at det blir 10.000 kilometer mindre kjøring per dag i Oslo-området.

– Vi vil velge jernbane fremfor vei der det er mulig, forsikret han pressen.

 

ANDRE SAKER FRA DITTOSLO.NO:

Folket har talt, her er Oslos beste (skjeriOslo.no)

Nå skal barneranerne i retten

Sundby til topps
 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere