RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tirsdag er det folkemøte om lokal trafikkplan for Bydel Nordstrand. Planen skal sluttbehandles neste torsdag så har du en mening om trafikken i ditt nærmiljø bør du troppe opp på folkemøtet som avholde på Nordstrand vgs. Foto: Arkiv
Tirsdag er det folkemøte om lokal trafikkplan for Bydel Nordstrand. Planen skal sluttbehandles neste torsdag så har du en mening om trafikken i ditt nærmiljø bør du troppe opp på folkemøtet som avholde på Nordstrand vgs. Foto: Arkiv

Ønsker din mening om lokaltrafikken

Er du interessert i trafikkutviklingen i ditt nærmiljø? Da bør du ta turen til Nordstrand vgs. den 16. november.

NORDSTRAND: Bydelsutvalget i Bydel Nordstrand skal sluttbehandle forslaget til trafikkplan i møte den 18. november.

I forkant av dette holdes det et nytt folkemøte, for å være sikker på at alle innspill og synspunkter er blitt hørt. Bydelspolitikere kommer til å delta på møtet.

LES OGSÅ: – Nei til mer trafikk i vår boligvei

Folkemøtet holdes tirsdag 16. november klokken 19 i aulaen på Nordstrand videregående skole.

Bakgrunn

Nordstrand bydelsutvalg (BU) har jobbet med en helhetlig trafikkplan for bydelen siden 2008. Bydelspolitikerne la frem planen på møte med miljø- og samferdselskomiteen 18. mars 2010.

LES OGSÅ: Klapp og ros for trafikkplanen

Trafikkgruppen har også hatt møter med lokale FAU-representanter og bydelens velforeninger.

Den 18. november skal planforslaget sluttbehandles av BU før det sendes til behandling i bystyret.

Sentrale tema i trafikkplanen er: Veienes rolle, trygge skoleveier, gjennomgangstrafikk, sykkel/turveier, parkering, kollektiv transport, miljø/støy og universell utforming.

Planforslaget

Planen inndeler veiene i bydelen i tre nivåer: Hovedvei (E6 og E18), lokale samleveier (eks. Ekebergveien, Nordstrandveien) og boligveier. De lokale samleveiene skal samle opp lokal trafikk internt i bydelen fra boligveiene og ut til hovedveiene.

Det er en målsetting at all gjennomgangstrafikk bruker hovedveiene og ikke de lokale samle- og boligveiene. For å begrense gjennomgangstrafikken må det iverksettes trafikkbegrensende tiltak. Fysiske sperringer, innsnevringer, redusert hastighet og lokale trafikksoner er blant tiltakene politikerne har diskutert.

Trafikken i bydelen må i tillegg reduseres. Cirka 10.000 biler utenfra kjører gjennom bydelen hver dag ifølge målinger i bomstasjonene. Bydelen har også 45.000 innbyggere som genererer mye trafikk innad.

– Vi må også se på dette og ikke bare på trafikk som kommer lenger sydfra. Ellers mister vi troverdigheten, mener BU-leder Sigbjørn Odden.

Les mer om trafikkplanen på www.bydel-nordstrand.oslo.kommune.no

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere