RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tirsdag er det folkemøte om lokal trafikkplan for Bydel Nordstrand. Planen skal sluttbehandles neste torsdag så har du en mening om trafikken i ditt nærmiljø bør du troppe opp på folkemøtet som avholde på Nordstrand vgs. Foto: Arkiv
Tirsdag er det folkemøte om lokal trafikkplan for Bydel Nordstrand. Planen skal sluttbehandles neste torsdag så har du en mening om trafikken i ditt nærmiljø bør du troppe opp på folkemøtet som avholde på Nordstrand vgs. Foto: Arkiv

Ønsker din mening om lokaltrafikken

Er du interessert i trafikkutviklingen i ditt nærmiljø? Da bør du ta turen til Nordstrand vgs. den 16. november.

NORDSTRAND: Bydelsutvalget i Bydel Nordstrand skal sluttbehandle forslaget til trafikkplan i møte den 18. november.

I forkant av dette holdes det et nytt folkemøte, for å være sikker på at alle innspill og synspunkter er blitt hørt. Bydelspolitikere kommer til å delta på møtet.

LES OGSÅ: – Nei til mer trafikk i vår boligvei

Folkemøtet holdes tirsdag 16. november klokken 19 i aulaen på Nordstrand videregående skole.

Bakgrunn

Nordstrand bydelsutvalg (BU) har jobbet med en helhetlig trafikkplan for bydelen siden 2008. Bydelspolitikerne la frem planen på møte med miljø- og samferdselskomiteen 18. mars 2010.

LES OGSÅ: Klapp og ros for trafikkplanen

Trafikkgruppen har også hatt møter med lokale FAU-representanter og bydelens velforeninger.

Den 18. november skal planforslaget sluttbehandles av BU før det sendes til behandling i bystyret.

Sentrale tema i trafikkplanen er: Veienes rolle, trygge skoleveier, gjennomgangstrafikk, sykkel/turveier, parkering, kollektiv transport, miljø/støy og universell utforming.

Planforslaget

Planen inndeler veiene i bydelen i tre nivåer: Hovedvei (E6 og E18), lokale samleveier (eks. Ekebergveien, Nordstrandveien) og boligveier. De lokale samleveiene skal samle opp lokal trafikk internt i bydelen fra boligveiene og ut til hovedveiene.

Det er en målsetting at all gjennomgangstrafikk bruker hovedveiene og ikke de lokale samle- og boligveiene. For å begrense gjennomgangstrafikken må det iverksettes trafikkbegrensende tiltak. Fysiske sperringer, innsnevringer, redusert hastighet og lokale trafikksoner er blant tiltakene politikerne har diskutert.

Trafikken i bydelen må i tillegg reduseres. Cirka 10.000 biler utenfra kjører gjennom bydelen hver dag ifølge målinger i bomstasjonene. Bydelen har også 45.000 innbyggere som genererer mye trafikk innad.

– Vi må også se på dette og ikke bare på trafikk som kommer lenger sydfra. Ellers mister vi troverdigheten, mener BU-leder Sigbjørn Odden.

Les mer om trafikkplanen på www.bydel-nordstrand.oslo.kommune.no

 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere