RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NU på (Alna)banen

Det har vært mye diskusjoner om Alnabanen blant politikere. Nå har Natur og Ungdom (NU) engasjert seg. NU håper det kan bli en ordning i løpet av året.

Økern: Per dags dato er det meste av kollektivtilbudet i Groruddalen rettet ned mot sentrumskjernen, og det er vanskelig å krysse dalen ved hjelp av offentlig transport.
Bedre miljø
Natur og Ungdom mener at persontrafikk på Alnabanen vil kunne bedre Groruddalens miljø. Alnabanen brukes i dag av fire godstog. NU håper banen kan brukes som en tverrgående forbindelse mellom lokaltogstrekningen Oslo- Lillestrøm og Gjøvikbanen.
- Alnabanen er fullt brukbar. Den trenger ingen restituering. Det vil bli svært lave kostander å sette den i drift for persontrafikk, mener talsmann for NU i Groruddalen, Trygve Lund.
I dag er det mye køkjøring i Økernkrysset om morgenen og i rushtiden. Trygve mener at et tog fra Økern til Nydalen vil skape mindre køer i krysset og senke forurensningen i Oslo betraktelig.
- Det er en ypperlig korrespondanse her med mange kryssforbindelser. Hvis vi får ned trafikken her og i Østre Aker blir det mye mindre svevestøv og luftforurensning. På grunn av geografiske forhold har Oslo et vanvittig forurensningsproblem, og da er det ironisk at kollektivtilbudet er så dårlig, fortsetter 1-åringen.
Nå har NU sendt ut pressemeldinger til faginstanser for å prøve å få fortgang i sakene.
- Hvis politikerne går inn for å bruke Alnabanen, kan det skje i år. Det er slitsomt at politikerne ikke skjønner at det trengs mer samferdsel i Bydelen. Folk flest er opptatt av å få bra buss- og trikketilbud. Det er vanvittig trist at politikerne ikke skjønner det, mener NU-talsmannen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere