RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NU på (Alna)banen

Det har vært mye diskusjoner om Alnabanen blant politikere. Nå har Natur og Ungdom (NU) engasjert seg. NU håper det kan bli en ordning i løpet av året.

Økern: Per dags dato er det meste av kollektivtilbudet i Groruddalen rettet ned mot sentrumskjernen, og det er vanskelig å krysse dalen ved hjelp av offentlig transport.
Bedre miljø
Natur og Ungdom mener at persontrafikk på Alnabanen vil kunne bedre Groruddalens miljø. Alnabanen brukes i dag av fire godstog. NU håper banen kan brukes som en tverrgående forbindelse mellom lokaltogstrekningen Oslo- Lillestrøm og Gjøvikbanen.
- Alnabanen er fullt brukbar. Den trenger ingen restituering. Det vil bli svært lave kostander å sette den i drift for persontrafikk, mener talsmann for NU i Groruddalen, Trygve Lund.
I dag er det mye køkjøring i Økernkrysset om morgenen og i rushtiden. Trygve mener at et tog fra Økern til Nydalen vil skape mindre køer i krysset og senke forurensningen i Oslo betraktelig.
- Det er en ypperlig korrespondanse her med mange kryssforbindelser. Hvis vi får ned trafikken her og i Østre Aker blir det mye mindre svevestøv og luftforurensning. På grunn av geografiske forhold har Oslo et vanvittig forurensningsproblem, og da er det ironisk at kollektivtilbudet er så dårlig, fortsetter 1-åringen.
Nå har NU sendt ut pressemeldinger til faginstanser for å prøve å få fortgang i sakene.
- Hvis politikerne går inn for å bruke Alnabanen, kan det skje i år. Det er slitsomt at politikerne ikke skjønner at det trengs mer samferdsel i Bydelen. Folk flest er opptatt av å få bra buss- og trikketilbud. Det er vanvittig trist at politikerne ikke skjønner det, mener NU-talsmannen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere