RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

På oversiden av rundkjøringen der Vækerøvein og Sørkedalsveien møtes, kommer den nye bomstasjonen. Foto: Vidar Bakken
På oversiden av rundkjøringen der Vækerøvein og Sørkedalsveien møtes, kommer den nye bomstasjonen. Foto: Vidar Bakken

Ny bomring på Røa og Smestad

Utbygging av Holmenkollbanen blir 170 millioner kroner dyrere enn beregnet. Samtidig kommer Røatunnelen. Bilistene må betale regningen.

OSLO VEST: Sent onsdag ettermiddag kom pressemeldingen fra byrådet som neppe vil falle i god jord hos bilister i Vestre Aker. Uten at det har vært debattert i offentligheten, blir det fremmet et forslag om å opprette nye bomstasjoner i Oslo vest. Disse skal på plass i 2011. En bomstasjon på Røa, rett ovenfor rundkjøringen der Vækerøveien og Sørkedalsveien møtes, er ferdig prosjektert. Det samme er en bomstasjon ved Smestadkrysset, hvor Holmenkollveien og Sørkedalsveien går sammen. I tillegg er flere andre bomstasjoner under prosjektering.

Nødvendig for å finansiere banen

Dette har sammenheng med to forhold. Utbyggingen av Holmenkollbanen blir vesentlig dyrere enn planlagt, hele 170 millioner kroner er budsjettsprekken. Samtidig skal Røatunnelen finansieres med offentlige/private midler.

I pressemeldingen heter det at en bomstasjon ved Smestad er nødvendig for å finansiere banen, som vil bli til spesiell fordel for dem som bor på oversiden av dette området. Byrådet vil også gå inn for at i den tiden bomstasjonen er på plass, vil reisende med Holmenkollbanen få spesielt gunstige priser.

Et miljøtiltak

«Biltrafikken til Oslos sentrale områder er kvelende. Tiltaket er ment å føre flere reisende over fra privat til offentlig kommunikasjon. Nye målinger viser at reisende fra Holmenkollen / Voksenkollen i større grad enn andre bruker privatbil og større og mer ressurskrevende biler enn Oslos befolkning for øvrig. Dette ses også på som et miljøtiltak», heter det i pressemeldingen.

Bedre bussforbindelse

Røatunnelen som har første prioritet i nasjonal transportplan er bestemt finansiert gjennom såkalt offentlig/privat samarbeid. I et begrenset tidsrom vil bomstasjonen være en del av finansieringsmodellen. Byrådet ser også på dette som et miljøtiltak, hvor bussforbindelsene til Røa T-banestasjon fra Sørkedalen skal utvikles.

«Det er også ønskelig at Røa-beboere på oversiden av den planlagte bomstasjonen i større grad utnytter tilbudet om offentlig kommunikasjon», heter det.

Byrådet varsler også at prisen for passering av bomstasjonen i Griniveien fra Bærumssiden kan bli fordoblet.

Soloutspill

På grunn av påsken er det ikke mulig å få kommentarer fra politikerne, men sikre kilder sier at forslagene har støtte fra Ap, SV, Venstre og Rødt, mens byrådspartiet FrP og KrF vurderer saken.

– På prinsipielt grunnlag vil vi si at dette forslaget går vi imot. Dette oppfatter jeg som et soloutspill fra Høyre, sier en representant fra FrPs partikontor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere