RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Den nye Lamborghini-en skal greie 0-100 km/t på 2,5 sekunder. Det er like raskt som Bugatti Veyron. Her blir bilen presentert på bilutstillingen i Paris av Stephan Winkelmann, CEO i Automobili Lamborghini SpA.
Den nye Lamborghini-en skal greie 0-100 km/t på 2,5 sekunder. Det er like raskt som Bugatti Veyron. Her blir bilen presentert på bilutstillingen i Paris av Stephan Winkelmann, CEO i Automobili Lamborghini SpA.

Ny Lamborghini avslørt

570 hk og permanent 4x4 på en bil som veier under ett tonn, borger for ekstreme kjøreopplevelser.

Mange hadde nok håpet at Lamborghini ville benytte bilutstillingen i Paris til å avsløre Murciélago-ens etterfølger.

Istedet ble et nytt konsept vist frem, Lamborghini Sesto Elemento. Den indikerer hvordan den neste V12-eren fra Lamborghini vil se ut, og hvilke teknologier som vil bli benyttet.

Sesto Elemento skal gjør 0-100 km/t på 2,5 sekunder, noe som er like raskt som Bugatti Veyron. Bugatti-en har nok høyere toppfart selv om Sesto Elemento skal ha en toppfart langt over 300 km/t.

Under tonnet tungt

Mer imponerende er kanskje vekten på superbilen. Den veier under ett tonn, nærmere bestemt 999 kilo.

Imponerende, med tanke på at karosseriet skjuler en 5,2 liters V10-motor på 570 hk og permanent firehjulstrekk. 

999 kilo er ikke mer enn knappe 1,75 kilo per hestekraft, og borger for ekstrem kjøreglede.Til sammenligning veier Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera 1340 kilo. 

Den nye Lamborghini-ens imponerende vekt skyldes utstrakt bruk av karbonfiber.

Derfor har konseptet fått navnet Sesto Elemento (Sixth Element) som er en betegnelse på karbon.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere