RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sivilarkitekt Bjørn Wærenskiold i Dronning Blancas vei. FOTO: IVAR BRYNILDSEN
Sivilarkitekt Bjørn Wærenskiold i Dronning Blancas vei. FOTO: IVAR BRYNILDSEN

Ny løsning for Bygdøy

Sivilarkitekt Bjørn Wærenskiold har jobbet for en ny gang og sykkelvei til Bygdøy i en årrekke. Nå jobber han og Bygdø Vel for å få forslaget med i den nye reguleringsplanen.

BYGDØY: Skal du gå eller sykle til Bygdøy i dag må du stadig skifte side av veien, fordi fortauet stadig skifter side. Dronning Blancas vei er 12 meter bred i starten, og innbyr til høy fart. Her kommer 25 turistbusser i timen hver vei, her kommer turister og badegjester og beboere susende. Mens altså fotgjengere må krysse veien fem steder underveis.

Dette er det mulig å løse. All myk trafikk søker mot områder som ligger vest for hovedveien. Det er derfor hensiktsmessig å konsentrere kryssingen til ett oversiktig og sikkert kryss, mener Wærenskiold, som tidligere har bodd på Bygdøy i en årrekke, og også har vært aktiv lokalpolitiker. Han mener krysset må plasseres ved Grev Wedels vei. Denne veien brukes allerede av mange myke trafikkanter. Om krysset forhøyes med spesiell og god belysning, så får fotgjengerne og syklistene en trygg rute å følge hele døgnet. Og dersom det også legges inn en sving i veibanen for bilistene, så fjernes også en av Bygdøys farligste fartsetapper som senest i sommer var åstedet for en fatal dødsulykke.

Redusert bredde

Dronning Blancas vei kan reduseres til 7-8 meters bredde, som ellers på Bygdøy, påpeker Wærenskiold. Det er da plass til gang og sykkelvei innefor dagens veigrunn. Dermed slipper man mur og fylling som ville ødelagt den mye brukte stien langs Frognerkilen. Med traseen vest for veien kan brukerne nå alle de videre traseene som går til de viktigste områdene på Bygdøy uten å krysse hovedveien. Folk skal videre langs Hengsengen, de skal til Christian Fredriks vei, langs Kongsgården mot Bygdøy skole og til Vikingskipene, sier arkitekten.

Trygg skolevei

Den viktige Skøyenveien fanges opp. Og mot Chr.Fredriks vei opparbeides traseen på Bygdøyveiens vestside på en utvidet fylling som gir minst mulig synlige inngrep i landskapet langs Kongsgårdsalleen. Langs Kongsgården føres traseen inn mot Kongsgårdens flotte smijernsstakitt. Deretter tar skoleveien av mot Strømsborg også uten å krysse bilvei. Videre føres traseen langs Folkemuseets gjerde, helt frem til Vikingskiphuset, der den slutter.

Realistisk

Jeg mener dette er en plan som bør gjennomføres raskest mulig. Og er glad for at Bygdø Vel støtter planen, sier Wærenskiold til Lokalavisen. Kim Halvor Hartvig i Bygdø Vel sier han håper reguleringsmyndighetene velger å ta merknaden til følge.

-dersom du går fra Skøyen stasjon til Bygdøy skole i dag må du krysse veien åtte ganger. Det trengs tiltak. Og jeg mener Wærenskiolds plan er logisk. Å få de myke trafikantene over på vestsiden løser alt, sier Hartvig.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere