RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Diger flerbruksbil med størst potensial som varebil i Norge.
Diger flerbruksbil med størst potensial som varebil i Norge. Foto: Fpi Studios

Ny plass-sjef i by'n

2007 ble et året da amerikanske personbiler fant igjen veigrepet i Norge. Og nå kommer nye Chrysler Grand Voyager.

Chrysler, med undermerkene Jeep og Dodge, er på vei tilbake mot et volum som gjør at de amerikanske bilene igjen synes på veiene.

Faktisk økte antallet registreringer med 66,3 prosent til 1380 biler i fjor. I år håper administrerende direktør Jan Pettersen å selge 1725 av de tre merkene, nær 1000 varebiler inkludert.

Dette er nyhetene:

Dodge Avenger: Sportslig firedørs sedan med 140 hk dieselmotor fra Volkswagen. Forholdsvis rimelig bil (pris fra 319.900 kroner).

Går inn i en klasse hvor det selges mange luksuspregede bilmodeller, men den skal også konkurrere med storselgere som VW Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo.

4,85 meter lang og kan fra sommeren av leveres med seks trinns dobbeltcluchet girkasse (DSG) fra Getrag. I Norge nå.

Chrysler Grand Voyager: Femte generasjon av en av verdens første flerbruksbiler er blitt enda større.

Kjøpt i tusenvis i Norge, og bilen som reddet Chrysler fra konkurs. Voyager vil hovedsaklig bli solgt som varebil i Norge.

Personbilutgaven har midt- og bakseter som felles ned i gulvet. 2,8 liters dieselmotor koblet til en seks trinns automatgirkasse yter 163 hk, men slipper ut hele 247 gram CO2/km.

Koster som varebil fra 370.000 kroner og som personbil rett under 650.000 kroner.

I Norge fra mars

Dodge Journey: En flerbruksliknende bil bygd over samme tekniske lest som Dodge Avenger.

Det betyr 140 hk dieselmotor fra VW. Dersom den statlige varebilkassen lar seg presse inn i Journey, kan fort salget av denne modellen ta av. Til Norge i september.

Chrysler Sebring: Droppes fordi den bygges over samme lest som Dodge Avanger, men til høyere pris.

På personbilsiden bærer altså Dodge og Jeep den amerikanske arven videre.

Jeep er nå største merke for oss, og 2007 var vårt beste Dodge-år noensinne. På personbilsiden representerer Chrysler problemet. De har for tiden ikke modeller tilpasset det norske markedet, sier Jan Pettersen, og fortsetter:

Vi kommer aldri til å bli størst i Norge, men vi vil bygge opp merkene våre så de blir godt synlige på norske veier. Pettersen medgir at dollarens vekslingskurs mot norske kroner slår ut til fordel for amerikanske biler.

Det betyr eksempelvis at svekket dollar sluker hele avgiftsøkningen fra årsskiftet på Jeep Commander som varebil. Prisene forblir identiske ut 2008.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere