RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Denne nye sporvekselen skal hindre nye ulykker.
Denne nye sporvekselen skal hindre nye ulykker. Foto: FOTO: JERNBANEVERKET

Ny sporveksel skal hindre nye ulykker

I dag, 8. november, tas den nye avledende sporvekselen på Alnabru Syd i bruk. Sporvekselen hindrer at eventuelle løpske vogner skal kunne rulle nedover mot Bryn, Loenga og Sjursøya.

Alnabru: Den nye dekningsvekselen betyr at den manglende barrieren mot eventuelle løpske vogner fra Alnabru nå er på plass, opplyser Jernbaneverket.

Tre mistet livet

Det var den 24. mars i år at 16 vogner kom i ukontrollert drift ut fra Alnabru godsterminal, noe som resulterte i den tragiske Sjursøya-ulykken der tre mennesker mistet livet.

– Nå skal ikke en slik tragedie kunne gjenta seg, skriver Jernbaneverket.

Fra før har de andre sporene på Alnabru hatt tilsvarende funksjoner som skal fange opp vogner, men dette manglet altså for noen av sporene i sydenden av Alnabru.

SJURSØYA-ULYKKEN: Årsaken var menneskelig svikt

Sikrer full kontroll

– Den nye sporvekselens normalstilling vil være i retning av stoppbukken, forklarer banesjef Per Herman Sørlie.

– Heretter må det stilles signal og togvei mot Loenga før dekningsvekselen kan legges over. I tillegg er det montert nødutløsningsknapper slik at trafikkstyrer kan overstyre togveier som allerede er lagt i tilfelle noe skulle skje, sier banesjefen.

LES OGSÅ: Mot rettssak etter Sjursøya-ulykken

Slik sikres det at det er full kontroll på alle togbevegelser på sporet mot Loenga. Den avledende sporvekselen leder inn på et kort sidespor med en stoppbukk som skal bremse farten på eventuelle vogner, før ferden ender så mykt som mulig i en utgravd grop.

– Skulle et vognsett komme i drift mot dekningsvekslen, kan farten komme opp i cirka 30 km/t før de havner i bukken og gropa, sier Sørlie.

Tok syv måneder

Jernbaneverket la etter Sjursøya-ulykken om rutinene på Alnabru-terminalen.

– Det har vært nødvendig med en større prosess med søknader, tegninger, godkjennelser, byggesaksbehandling og ombygging av sikringsanlegget før dekningsvekselen nå er på plass. Dette er årsaken til at det har tatt syv måneder å få den ferdig, sier Per Herman Sørlie.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere