RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skal du være ekstra grundig, kan du snu sykkelen på hodet og ta hjulene av for å få vasket alle kriker og kroker, ifølge Svein Fagervold i Syklistenes Landsforening.
Skal du være ekstra grundig, kan du snu sykkelen på hodet og ta hjulene av for å få vasket alle kriker og kroker, ifølge Svein Fagervold i Syklistenes Landsforening. Foto: Alle foto: Heiko Junge, Scanpix

Ny sykkel med vårpuss

Det er ikke mye som skal til før tohjulingen er trilleklar.

Vårsola varmer, og fram fra snøen stikker krokus, hestehov, rustne kjeder og flate dekk. Men det er vanligvis ikke mye som trengs for å få sykkelen på veien.

– Så lenge du har bremser som virker, et kjede som går rundt og luft i dekkene, er du godt i gang. Så kan du heller ta justeringer som bør gjøres, etter hvert, sier Svein Fagervold i Syklistenes Landsforening.

– Det viktigste er at terskelen ikke blir så høy at sykkelen blir stående urørt, påpeker han.

Zalo og engangshansker

Første punkt på vårrengjøringsprogrammet er engangshansker. Da slipper du tidkrevende etterarbeid med grundig håndvask og negleskrubbing.

– Ta en sprut Zalo i en bøtte med lunkent vann og vask over alle overflater på sykkelen. Jeg bruker sjelden noe annet enn Zalo, men er det virkelig møkkete, kan man også bruke et avfettingsmiddel, tipser Fagervold.

Snur du sykkelen på hodet og tar av hjulene, kommer du enda bedre til. Vil du gå riktig grundig til verks, kan du bruke en gammel tannbørste eller oppvaskbørste i kriker og kroker.

Tid for spray

Neste punkt på vårpussprogrammet er smøring.

– Jeg synes det er greiest å bruke en spray med teflon. Den smører godt og tiltrekker seg ikke så mye skitt som vanlig olje, sier Fagervold.

Han anbefaler å legge en avis bak når du sprayer kjedet, så du ikke oljer til alt fra sykkelhjulet til hageplenen.

Snurr pedalen bakover slik at du får sprayet hele kjedet, og tørk av overflødig olje med en fille – det er bare i selve leddene det er behov for smøring.

– Girets dreiepunkter og inngangen til alle vaierstrømper må også smøres. Hold gjerne en fille rundt det området som skal sprayes, så du kun får olje der det trengs.

Mye luft

Hjulene bør sjekkes for rifter eller lignende før du pumper dem opp – hardere enn du kanskje pleier.

– De fleste sykler rundt med for lite luft i dekkene. På siden av alle dekk står det hvor mye luft som skal pumpes inn. Pump gjerne opp til nærmere maksimumsverdien, sier Fagervold, og råder alle til å lære seg å ta av dekket og skifte slange.

– Folk flest har gjerne ikke kunnskap nok til å gjøre justeringer og reparasjoner på sykkelen selv, og da er det like praktisk å levere den på verksted. Men en punktering kan skje når som helst, og da er det kjekt å slippe å måtte gå hjem, sier han.

Varer lenger

Før du sier deg fornøyd med vårpussresultatet, kan det være greit med en prøvetur.

– Hvis det knirker, hakker og knaker, må noe gjøres. Man skal høre at mekanikken virker, sier han.

Og skulle du ha gitt opp vårpussen allerede før du har startet, kan du med god samvittighet betale andre for å ta jobben.

– Vedlikeholder du sykkelen godt, varer den lenger. Så på sikt kan det lønne seg å bruke penger på stell og vedlikehold, påpeker informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, Hulda Tronstad Nydal.

Påbudt utstyr

Mange sykler rundt på tohjuling som ikke er i forskriftsmessig stand. Dette er kravene:

Ringeklokke.

Minst to separate bremser som virker uavhengig av hverandre, den ene på framhjulet og den andre på bakhjulet.

Rød refleks bak, «kattøye». På begge sidene av pedalene skal det være hvit eller gul refleks, og refleksen skal være av godkjent type.

Ved sykling i mørke/skumring på vanlig vei eller område:

Tente lykter med hvitt eller gult lys foran. Sykkelen skal også ha rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys. Dette gjelder også ved sykling på fortau og på gang- eller sykkelvei.

Lykten foran skal gi tilstrekkelig lys uten å virke blendende.

Lykten bak skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykt som gir blinkende lys, skal blinke med minst 120 blink per minutt.

Lyktene skal være festet på sykkelen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere