RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Arne Bye, leder for aksjonsforeningen "La Majorstuen Leve", er fornøyd med at sykkelveibyggingen er i gang i Blindernveien.
Arne Bye, leder for aksjonsforeningen "La Majorstuen Leve", er fornøyd med at sykkelveibyggingen er i gang i Blindernveien.

Ny sykkelvei i Blindernveien

Etter mye fram og tilbake, er nå arbeidet med det nye sykkelveinettet langs Blindernveien i gang. Veiarbeidet er et vakkert syn for lokalpatrioten Arne Bye.

BLINDERN: Sykkeltraseen i Blindernveien er en del av Oslo kommunes utbygging av Hovedsykkelveinettet, der ulike traseer skal følge de viktige innfartsveiene ned til sentrum.

Opprinnelig skulle dette sykkelveinettet etter bystyrets vedtak fra 1990, stått ferdig i 2001. Men på grunn av pengemangel og høye, uforutsette kostnader, har det blitt utsatt flere ganger.

Dette er bare begynnelsen på Blindernveien, som vil strekke seg fra krysset i Kirkeveien til Moltke Moes vei. I den andre retningen, fra krysset Kirkeveien og ned mot sentrum, er planen at sykkeltraseen skal følge Ullevålsveien helt ned til Colletts gate, der den skal møte sykkeltrassen som står der i dag, forteller Arne Bye.

Skeptiske naboer

Forslaget om forlengelse av sykkeltraseen ned til Collets gate har nylig vært ute på høring. En del naboer langs Ullevålsveien har grunnet frykt for færre parkeringsplasser, vært skeptiske til forlengelsen.

Aslaug Vassbotn i Samferdselsetaten bekrefter at det har vært en viss missnøye blant naboer.

Vi vil gå igjennom høringsuttalelsene før vi sender vår innstilling til byrådet. Deretter er det opp til bystyret når det har mottatt en innstilling fra samferdselskomiteen, forklarer Vassbotn.

Om sykkeltraseen forlenges langs Ullevålsveien, vil den strekke seg fra Moltke Moes vei og helt ned til Apotekergata. Arne Bye håper miljøhensyn vil veie tungt når avgjørelsen skal tas.

Miljøsak

Dette blir jo på mange måter også en miljøsak. Et godt sykkelveinett kan få flere til å sykle til jobb eller skole. For eksempel tror jeg mange av studentene på Bilndern vil benytte denne traseen, forteller Bye.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere