RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stort utvalg: Aslaug Bergesen er stolt av å alltid ha hatt et bredt utvalg av klær. Arvtakerne Eli Stockfleth og Helle Skarlund håper de kan videreføre konseptet de selv har benyttet seg rikt av i årevis. Alle foto: Cathrine Brynildsen
Stort utvalg: Aslaug Bergesen er stolt av å alltid ha hatt et bredt utvalg av klær. Arvtakerne Eli Stockfleth og Helle Skarlund håper de kan videreføre konseptet de selv har benyttet seg rikt av i årevis. Alle foto: Cathrine Brynildsen

Nye Spardamer på tokt

Aslaug Bergesen har drevet Spardame second hand i 14 år. Nå gir hun seg, og overlater butikken til gamle kunder.

HOVSETER: – Det blir kjekt å få inn yngre krefter som kan følge med på hva som er populært.


Aslaug Bergesen smiler til arvtakerne sine. Uten dem kunne det ha vært slutt for kvalitetsbruktbutikken på Hovseter nå.
De er levende bevis på hva god kundeservice kan føre til.

Les også: KOMMENTAR: Hevder at dittOslo fusker med sitater

Overraskende respons

– Jeg begynte å tenke da Aslaug fortalte at hun vurderte å gi seg, sier Eli Stockfleth.

Hun hadde vært fast kunde i årevis, og likte ikke tanken på at byens beste second hand-butikk skulle bli borte.

Hun ba Bergesen vente en stund med å bestemme seg. I mellomtiden tok hun kontakt med en venninne, og sammen bestemte de seg for å ta over.
– Jeg hadde vært her et par ganger, og ble tent på idéen da Eli snakket om det. Etterpå har jeg kommet oftere, sier Helle Skarlund.

Les også: Full tilsynskrig i Vestre Aker

Alltid noe nytt

Fra begynnelsen av har Spardame vært et uttrykk for en ny start. Da Aslaug startet butikken for 14 år siden, hadde hun vært husmor i lang tid.
– Jeg ville prøve noe nytt. En venninne som bodde i nærheten hadde drevet parfymeri, og tente på idéen, forteller Åslaug.

Les også: Høyspentkrig i Oslo vest

Lokal kvalitet

Etter en kort periode i Gaupefaret ble lokalet på Hovseter ledig. Herfra gikk jungeltelegrafen, og fylte butikken med brukte plagg fra nærliggene klesskap. Det har gitt et image som trekker kunder fra hele landet.

– Vi har rykte for å selge kvalitet, ikke retromote. Folk i området har god råd, og det reflekteres i utvalget her, sier Aslaug.

Plass til alle

De nye eierne er innstilt på å følge opskriften som har gjort Spardame til en suksesshistorie: Høy kvalitet og personlig service. Men litt modernisering kommer de ikke unna.
– Vi vil lage profiler på Facebook og Twitter for å vise at vi henvender oss til alle aldersgrupper, sier Helle Skarlund. 

– Jeg opplevde en gang en mor med datter og barnebarn her. Alle fant seg noe, ler hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere