RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nytt sykkelfelt kunne blitt billigere

Samferdselsetaten bruker over én million per hundre meter sykkelfelt i Ullevålsveien.

ADAMSTUEN: – Vi beregner cirka 9 millioner på dette prosjektet, sier Steinar Holt i Samferdselsetaten.

På til sammen 800 meter sykkelfelt fra Colletts gate til Fagerborggata.

Kompromisser

Holt innrømmer at etablering av sykkelfelt kunne vært gjort billigere. Men på grunn av motstand blant beboere angående fjerning av parkeringsplasser i området, måtte de inngå kompromisser.

– Det var mye lokal motstand fordi beboerne mister en del parkeringsplasser. For å få til et politisk vedtak på dette prosjektet måtte det gjøres på denne måten, slik at det blir både parkeringslommer og sykkelfelt, forklarer han.

Minimale kostnader

På spørsmål om hvor mye det ville kostet å male opp 100 meter med sykkelfelt, svarer Holt;

– Vi har normer å gå etter for å få plass til to kjørebaner, sykkelfelt og fortau, men dersom veien er bred nok vil det nok kostet minimalt å male opp sykkelfelt. Kanskje noen titusen kroner, sier han.

Sykkel eller bil?

Er det riktig at dette prosjektets totale kostnader går inn i budsjettet som er satt av til utbedring av sykkelveinettet i Oslo?

– Ja, det er riktig at dette går fra sykkelveibudsjettet, så man kan jo se det på den måten, sier Holt.

Blir det ikke feil at disse pengene brukes til etablering av parkering når det er satt av til å legge til rette for sykling i byen – ikke til mer bilbruk?

– Det blir et politisk spørsmål og det skal ikke jeg si så mye om, sier Holt.

Etablering av sykkelfelt i øvre del av Ullevålsveien ble vedtatt i mai 2009, og forventes ferdig i mai 2011.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere