RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
OBOS-sjef, Martin Mæland, mener staten bør betale for kollektivutbygging i Oslo.
OBOS-sjef, Martin Mæland, mener staten bør betale for kollektivutbygging i Oslo. Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen, Obos

Obos-sjef: - Bruk penger på Oslo

Konsernsjefen i OBOS mener pengene til Intercity heller bør gå til Oslo.

OSLO: Staten skal bruke 80 milliarder kroner på forlengelse av Intercity-bane til Halden, Skien og Lillehammer.

Det mener OBOS-sjef Martin Mæland er helt feil. Han mener pengene bør gå til kollektivutbygging i Oslo og Akershus.

- Hvorfor skal staten betale hele kostnaden ved å bygge tog til Lillehammer og Halden, men bare halvparten når man bygger tog eller t-bane til Fornebu og enda mindre til nye t-banelinjer i Oslo og i Groruddalen, uttalte Mæland til NRK i forrige uke.

Mandag sa samfunnsdebatant Erling Fossen til dittOslo.no at Oslobenken på Stortinget ikke kjemper for Oslo. Tvert i mot, mener han Oslo taper i nasjonalforsamlingen, fordi oslopolitikerne prioriterer nasjonale saker.

OBOS-sjef, Martin Mæland, er enig med Fossen, og utdyper ovenfor dittOslo.no.

- Det er som oftest rikssaker som går foran Oslo-saker, sier han.

Mæland peker på at Oslo er en by i enorm vekst, men at politikerne på Stortinget gir lite til befolkningen i Oslo.

- Jeg vet ikke hvor aktive oslopolitikerne på Stortinget er, men når vi hadde samferdselsminister fra Sogn, så fikk Sogn tunneler, sier Mæland.

Må ha Intercity

- Det er helt feil, kontrer stortingsrepresentant på Oslobenken, Ola Elvestuen (V).

Han påpeker at Intercity-bane trengs, og at den bør forlenges. Samtidig mener han at kollektivtrafikken i Oslo styrkes.

- Det er en tydelig rekkefølge på prioriteringene for kollektivtrafikken i Oslo. Furuset-banen, Røa-banen og Grorud-banen er oppgradert, nå kommer det t-bane til Løren, og så skal t-banelinje nummer 2 rustes opp, sier Elvestuen.

Han sier videre at t-bane til Ahus skal bygges, uavhengig av de andre prosjektene.

- Dette drives frem fra staten, som jobber tett sammen med Oslo kommune, sier Elvestuen.

Folk misliker Oslo

OBOS-sjef Mæland mener imidlertid at Oslo må få mer nytte av skattepengene som staten drar inn fra byen.

- Vi sender penger til resten av landet. Jeg tror staten får inn rundt 300 milliarder skattekroner fra Oslo, men disse blir ikke brukt i byen i det hele tatt, sier han.

Likevel har ikke Mæland en sterk oppfatning om at Oslo blir satt til side i stortingspolitikken. Han mener imidlertid at osloborgere selv, må blir flinkere til å snakke byen sin frem.

- Folk utenfor Oslo misliker Oslo, enda så mange tilflyttere det er her. Så her har osloborgerne litt å ta tak i, sier han.

Elvestuen er helt uenig med Mæland. Han mener at oslosakene berører større områder enn kun hovedstaden. Samtidig som nasjonale saker gjerne berører Oslo. 

Fakta: InterCity-triangelet

Klikk for å åpne faktaboksen
 
  • Intercity er betegnelse på jernbanelinjene mellom Skien, Lillehammer og Halden.
  • Linjene går igjennom Oslo og omfatter Vestfoldbanen, Østfoldbanen og Gardermobanen.
  • Dobbeltspor skal legges i hele Intercity-triangelet. Siste rest skal stå klart i 2030.
  • Rundt 80 prosent av passasjertrafikken til NSB er på denne strekningen.
  • I 2013 var 188 kilometer med dobbeltspor på innen Intercity, 43 kilometer er under bygging og 230 kilometer gjenstår.

Kilde: Wikipedia















Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere