RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
OBOS-sjef, Martin Mæland, mener staten bør betale for kollektivutbygging i Oslo.
OBOS-sjef, Martin Mæland, mener staten bør betale for kollektivutbygging i Oslo. Foto: Hans Fredrik Asbjørnsen, Obos

Obos-sjef: - Bruk penger på Oslo

Konsernsjefen i OBOS mener pengene til Intercity heller bør gå til Oslo.

OSLO: Staten skal bruke 80 milliarder kroner på forlengelse av Intercity-bane til Halden, Skien og Lillehammer.

Det mener OBOS-sjef Martin Mæland er helt feil. Han mener pengene bør gå til kollektivutbygging i Oslo og Akershus.

- Hvorfor skal staten betale hele kostnaden ved å bygge tog til Lillehammer og Halden, men bare halvparten når man bygger tog eller t-bane til Fornebu og enda mindre til nye t-banelinjer i Oslo og i Groruddalen, uttalte Mæland til NRK i forrige uke.

Mandag sa samfunnsdebatant Erling Fossen til dittOslo.no at Oslobenken på Stortinget ikke kjemper for Oslo. Tvert i mot, mener han Oslo taper i nasjonalforsamlingen, fordi oslopolitikerne prioriterer nasjonale saker.

OBOS-sjef, Martin Mæland, er enig med Fossen, og utdyper ovenfor dittOslo.no.

- Det er som oftest rikssaker som går foran Oslo-saker, sier han.

Mæland peker på at Oslo er en by i enorm vekst, men at politikerne på Stortinget gir lite til befolkningen i Oslo.

- Jeg vet ikke hvor aktive oslopolitikerne på Stortinget er, men når vi hadde samferdselsminister fra Sogn, så fikk Sogn tunneler, sier Mæland.

Må ha Intercity

- Det er helt feil, kontrer stortingsrepresentant på Oslobenken, Ola Elvestuen (V).

Han påpeker at Intercity-bane trengs, og at den bør forlenges. Samtidig mener han at kollektivtrafikken i Oslo styrkes.

- Det er en tydelig rekkefølge på prioriteringene for kollektivtrafikken i Oslo. Furuset-banen, Røa-banen og Grorud-banen er oppgradert, nå kommer det t-bane til Løren, og så skal t-banelinje nummer 2 rustes opp, sier Elvestuen.

Han sier videre at t-bane til Ahus skal bygges, uavhengig av de andre prosjektene.

- Dette drives frem fra staten, som jobber tett sammen med Oslo kommune, sier Elvestuen.

Folk misliker Oslo

OBOS-sjef Mæland mener imidlertid at Oslo må få mer nytte av skattepengene som staten drar inn fra byen.

- Vi sender penger til resten av landet. Jeg tror staten får inn rundt 300 milliarder skattekroner fra Oslo, men disse blir ikke brukt i byen i det hele tatt, sier han.

Likevel har ikke Mæland en sterk oppfatning om at Oslo blir satt til side i stortingspolitikken. Han mener imidlertid at osloborgere selv, må blir flinkere til å snakke byen sin frem.

- Folk utenfor Oslo misliker Oslo, enda så mange tilflyttere det er her. Så her har osloborgerne litt å ta tak i, sier han.

Elvestuen er helt uenig med Mæland. Han mener at oslosakene berører større områder enn kun hovedstaden. Samtidig som nasjonale saker gjerne berører Oslo. 

Fakta: InterCity-triangelet

Klikk for å åpne faktaboksen
 
  • Intercity er betegnelse på jernbanelinjene mellom Skien, Lillehammer og Halden.
  • Linjene går igjennom Oslo og omfatter Vestfoldbanen, Østfoldbanen og Gardermobanen.
  • Dobbeltspor skal legges i hele Intercity-triangelet. Siste rest skal stå klart i 2030.
  • Rundt 80 prosent av passasjertrafikken til NSB er på denne strekningen.
  • I 2013 var 188 kilometer med dobbeltspor på innen Intercity, 43 kilometer er under bygging og 230 kilometer gjenstår.

Kilde: Wikipedia















Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere