RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

OL-mesterens klubb blir stengt inne

Knut Holmanns klubb, Oslo Kajakklubb med 2000 medlemmer, er i ferd med å bli stengt inne av båtfolket. Det rammer også Bestumkilen roklubb.

Bestumkilen: Så lenge isen holder seg unna Bestumkilen er det padlere å se på vannspeilet hver dag. Den voldsomme veksten av småbåter har ført til mange nye båtplasser/brygger og forlengelse av eksisterende brygger - og mer skal det bli. I tillegg tar det nye båtfolket lite hensyn til de "myke trafikantene" på sjøen i den mer og mer uoversiktlige Bestumkilen, mener padlerne og roerne. Nå mobiliserer medlemmene mot hva de mener er en rasering av forholdene rundt klubbene.
- Motorbåtklubben Maritim planlegger en ny brygge nærmere våre klubbhus, som i tillegg skal få en knekk på 90 grader. Det gjør at bassenget fylles opp av brygger som gjør at vi nærmest blir sperret inne, sier talsmann for Oslo Kajakklubb, Alf Gervin.

Blir ikke hørt

- For roklubbens del blir det en helt håpløs situasjon, når de skal ut med en åtter eller firer. Maritim har allerede forlenget sin brygge flere ganger. Det har skapt uoversiktlige og farlige situasjoner når padlere og roere skal ut i Bestumkilen, der hvor det før var fritt løp mot Killingen. Motorbåttrafikken har økt enormt de siste årene og båtene blir bare større og større. Mange av dem som står på broa har ikke øye for en padler som ikke uten videre kan svinge unna. Noen velter da også i kjølvannet av disse båtene. I Bestumkilen planlegges det nå ytterligere et stort antall båtplasser og utvidelse av bryggene. Planleggingen styres gjennom et utvalg, "Småbåtutvalget" (SU), satt sammen av representanter fra motorbåtforeningene og politikere. Roere og padlere er ikke tatt med i dette utvalget, og dermed blir vi heller ikke hørt, sier Gervin, som nå varsler aksjoner.

Vi skal kjempe

- Bestumkilen ble valgt av padlerne i 1931 på grunn av det rolige farvannet og tilgangen til fjorden. Vi har mistet de lune vikene utover i fjorden til motorbåtene. Det kan vi ikke gjøre noe med, men vi skal kjempe for selve Bestumkilen. Fjordens myke trafikanter vil mobilisere for å få levelige forhold, med en mønstring som man ikke har sett maken til, sier Gervin.
Han viser til en rekke områder hvor kajakk- og rofolket er drevet på vikende front.
- Den sterkt økende bygging av hindrende brygger og stor båttrafikk er en ting. Langs Bygdøylandet går robanen som har vært i bruk siden 1929. Her har roerne og padlerne trent i alle år på en 1000 meters bane. Nå må roerne bråstoppe etter 600 meter fordi store båter ligger ulovlig på svai midt i banen. De er både en fare og et hinder for ferdsel. Treningsbanen som har fostret olympiamestere og verdensmestere er nå blitt sterkt redusert. Vi krever at banen skal tilbake til roerne. Samtidig forlanger vi å få tilbake padlernes gamle treningsbane gjennom at Maritims nåværende brygge reduseres til opprinnelig lengde og at planen om enda en brygge skrinlegges. Et annet viktig krav er at motorbåttraseen ut forbi Killingen blir skilt tydelig fra ro- og padletraseen for å unngå en del av påkjørslene og nestenulykker. Nå må også SU tenke strategisk, slik at indre fjord ikke bare blir en stor båthavn. Her er det også helt andre friluftsinteresser å ta hensyn til, sier Gervin.

Forebyggende arbeid

Oslo Kajakklubb er 75 år og er mer populær enn noen gang, særlig blant de yngre. Klubben har satt inntaksstopp på 2000 medlemmer, da de ikke har kapasitet til å skape levelig forhold til flere. Klubbhuset har blant annet eget treningssenter til disposisjon med spesialapparater for padling og roing.
- Klubben driver et aktivt ungdomsarbeid. Vi lærer nybegynnerne teknikk og sikkerhet på sjøen gjennom kurs. Ungdommene bruker klubbhuset fritt til sosiale sammenkomster. Her er det trening hver dag og vi følger de opp. Klubben driver et arbeid som er klart forebyggende. Vi er stolte av at vi opp gjennom årene har hjulpet til at enkelte ungdommer som har kommet litt skjevt ut har funnet seg til rette her. Pågangen fra yngre mennesker som er glad i naturen er stor og da er det helt galt å begrense tilgangen for en så miljøvennlig aktivitet, sier Gervin.

Noen tusen kilometer

I klubbhuset treffer vi to andre av klubbens ildsjeler, Bjørn Slapø og Gerhard Aspheim som begge holder orden på medlemmer og lokaler på frivillig basis. De kan fortelle anekdoter fra et langt liv i kajakklubben og kan bare beklage en ting, at de ikke har plass til flere medlemmer.
- Det beste hadde vært om det ble opprettet en kajakklubb til. Vi må dessverre si nei til flere medlemmer i dag, sier Slapø, som selv er en ivrig padler.
- Noen tusen kilometer er det blitt, men her er det flere som har padlet både tre og fire tusen kilometer i løpet av året, sier Slapø.
- Vi har et flott miljø. Det er morsomt å se hvordan de yngre og veteranpadlerne går sammen. Her kan man komme om man vil padle av og til på fritiden eller trene til konkurranser, sier Aspheim.
- Vi har først og fremst en breddesatsing, men vi satser også på å få frem en del nye juniorer. Vårt store konkurransearrangement hvert år er Oslo Marathon. Dessuten har vi alt fra en egen veterangruppe som konkurrerer innbyrdes til en gruppe havpadlere. Den største gruppen utgjør likevel de som vil ut og nyte sjøen og naturen i en forurensingsfri farkost drevet av egne krefter, sier Gervin.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere