RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Astra som stasjonsvogn blir Opels julegave til norske bilkjøpere og inntar samtidig plassen som Opels viktigste i Norge neste år.
Astra som stasjonsvogn blir Opels julegave til norske bilkjøpere og inntar samtidig plassen som Opels viktigste i Norge neste år. Foto: Foto: GM

Opels klart beste bil

Etter vår mening er Astra Opels klart beste. Bare så leit at Opel har falt ut av folks handleliste.

Opel har falt så dypt i Norge at det nå bare kan gå én vei – oppover. Men stjernene er neppe innen rekkevidde - selv ikke med nye Astra stasjonsvogn.

Vi befinner oss nå i kjernen av Opels hovedproblem i Norge: Hvem vil ha en Opel?

Før var dette bilmerket for menn med hatt, men med hatten forsvant også bilen.

Rett skal være rett: Opel har vært gjennom et par pinefulle år som har tvunget forhandlerne til å se seg om etter flere bein å stå på. Men det forklarer ikke fullt ut hvorfor Opel prosentvis bare selger en tredel så mange biler i Norge som i resten av Europa.

Uansett har det ikke noe med bilene å gjøre.

Merket har sannsynligvis aldri hatt et så omfattende og spennende modellprogram.

Insignia høstet hjem tittelen Årets Bil i Europa og Meriva framstår som den mest innovative kompaktflerbruksbilen - ved å ha bakdører som slår bakover i kombinasjon med klassens mest fleksible interiør.

Og så har Opel Astra, kanskje kompaktklassens beste bil som nå også kommer i lekker stasjonsvognutgave, proppet med utstyr for dem som vil betale litt ekstra.

Hva slags bil snakker vi om?

Egentlig en tradisjonell stasjonsvogn, men Astra er tøff i trynet, slank langs sidene og sportslig bred over hekken. Her er det bare å åpne bakluka, dra i et lite håndtak slik at seteryggen faller ned, og så kan du kan stappe inn 1550 liter bagasje.

Hvordan er den å kjøre?

Denne bilen kjører faktisk bra, og med justerbart chassis nærmer den seg kjøreegenskapene til Ford Focus. Innstilt på komfort er den også svært komfortabel.

Hva er under panseret?

Opel tilbyr et omfattende motorprogram hvor flere av dem kan leveres med automatgir. Men Opel mangler VWs flotte direktesjaltede DSG-girkasse.

Motor Drivstoff Hk Moment Forbruk CO2 0-100 Toppfart
1,3 Diesel 95 190 Nm 0,41 l/mil 109 g 14,9 sek 172 km/t
1.7 Diesel 110 260 Nm 0,45 l/mil 119 g 13,0 sek 180 km/t
1,7 Diesel 125 280 Nm 0,45 l/mil 119 g 11,7 sek 192 km/t
2,0 Diesel  160  380 Nm  0,51 l/mil  134 g  9,5 sek  212 km/t 
1,4   Bensin  100  130 Nm  0,59 l/mil  139 g  14,5 sek  175 km/t 
1,6  Bensin  115  155 Nm  0,64 l/mil  149 g  12,3 sek  185 km/t 
1,4  Turbo  120  200 Nm  0,61 l/mil  144 g  11,2 sek  190 km/t 
1,4 Turbo 140 200 Nm 0,61 l/mil 144 g 10,5 sek 200 km/t
1,6  Turbo  180  230 Nm  0,68 l/mil  159 g  8,8 sek  220 km/t 

Hva gjør den spesiell?

Alt utstyret som kan kjøpes med bilen. Du kan eksempelvis få oppvarmet ratt, et virkelig avansert lyssystem, justerbart chassis og etter hvert vil «Opels øye» også lese trafikkskiltene for deg.

For en rimelig penge leveres Astra med sportsseter (også i skinn) hvor sitteputen kan forlenges. Uten tvil klassens beste seter, og et must – sammen med oppvarmet ratt.

Hva er bilens svakheter?

Imaget, imaget og atter imaget. Dessuten kommer ikke bilen med firehjulsdrift.

Hvem passer den for?

Alle som våger å vise at de tør bryte med tradisjonelle oppfatninger. Før druknet man i massen ved å kjøre Opel, nå betyr det å vise mot og skille seg ut.

Hva koster den?

Som de fleste av konkurrentene: Fra 233.000 kroner.

Konkurrenter?

Alle de andre stasjonsvognene i kompaktklassen med VW Golf som den viktigste.

 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere