RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

BU-leder Anders Røberg-Larsen (Ap) misliker sterkt at vegvesenet slår en strek over miljølokket.
BU-leder Anders Røberg-Larsen (Ap) misliker sterkt at vegvesenet slår en strek over miljølokket.

Opprør mot vegvesenet

Vegvesenets forslag til Oslopakke 3 vekker sterke reaksjoner i Groruddalen. Jeg lurer på hva de egentlig holder på med, sier Anders Røberg-Larsen.

GRORUDDALEN: Bydelsutvalgslederen på Grorud er opprørt over konklusjonene i konseptvalgutredningen som Statens vegvesen la frem før jul.

Han bruker sterke ord om arbeidet som fagetatene har gjort. Særlig ille er det at E6-lokket er fjernet i forslaget til Oslopakke 3.

Det er helt uforståelig at de legger seg borti noe som er politisk behandlet, sier han.

Sterkt kritisk

Oslopakke 3 har vært under lupen hos Statens vegvesen og Jernbaneverket. De statlige etatene foreslår en rekke omfattende endringer i den pakken som alle politiske partier er enige om.

Nå er det frykt for at pakken havarerer. Partiene har brukt to år på å enes om en felles plattform. Anders Røberg-Larsen er en av mange Ap-politikere som er opprørt.

Nok en gang opplever vi at miljølokket blir motarbeidet. Lokket står omtalt i hovedstadsmeldingen til regjeringen, og man har politiske vedtak på det i Oslo. Så kommer Statens vegvesen og tuller det til. Man kan spørre seg hva slags funksjon vegvesenet skal ha, hvis ikke de ser behovet for dette lokket. Da kan man like godt legge ned hele etaten, sier Røberg-Larsen.

Skuffende

Begrunnelsen for å si nei til lokk er at tunneler er seks ganger dyrere enn dagtrasé. Dessuten vil ikke et lokk ha innvirkning på trafikkavviklingen, heter det i utredningen.

Problemet er at de ikke synes miljølokk lønner seg ut fra prinsippet om kost og nytte. De plagene Groruddalen er utsatt for, er altså ikke viktig nok til at det kan brukes penger på. Men svære tunneler på Vestlandet har de råd til. Det blir helt meningsløst. Jeg lover å jobbe hardt for at vi får til et lokk i Groruddalen, forsikrer Røberg-Larsen.

BU-lederen har vært i kontakt med sine politikerkollegaer i Groruddalen.
Stemningen for vegvesenets forslag er ikke god.

Det vi reagerer sterkest på er at de ikke ser effekten av lokket. Hvordan skal du klare å regne ut en miljøgevinst for et bomiljø? Det regnestykket skulle jeg likt å se. Dette er skuffende. Nå får vi ta høringsrunden, så får vi se hva det ender opp med, sier Alnas BU-leder Knut Røli.

Jeg forventer at stortingspolitikerne hører på oss. Dette er en sak som Ap-politikene i Groruddalen var først ute med å fremme. Så klarte vi å få med oss de andre partiene i Oslo. Statsministeren var tidlig ute i prosessen. Her har man vært klar for spadetak lenge. Så sier staten at det er en dårlig idé. Dette skaper uro og misnøye i det politiske landskapet, sier Røberg-Larsen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere