RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Oslos bilførere er dårligst på å kontrollere mønsterdybden på dekkene. ILLUSTRASJONSFOTO: CLIPART
Oslos bilførere er dårligst på å kontrollere mønsterdybden på dekkene. ILLUSTRASJONSFOTO: CLIPART

Oslo dårligst på bruk av gummi

Oslobilister er dårligst i landet på dekksjekk, viser undersøkelse fra Norstat.

OSLO: En landsdekkende undersøkelse viser at kun annenhver bilist i Oslo sjekker mønsterdybden på dekket så ofte som de burde. Resten av landet ligger foran, skriver det oppdragsbaserte nyhetsbyrået Pressenytt.

Antall trafikkskader på norske veier eksploderer i vintermånedene, og det er registrert over 20 000 flere trafikkskader i 2010, viser tall fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).

Forsikringsselskap advarer

I en landsomfattende Norstat-undersøkelse gjennomført for Storebrand svarer 51 prosent av respondentene fra Oslo at de sjekker mønsterdybden på dekkene hvert halvår eller oftere.

– Det burde flere oslobilister begynne med. Mønsterdybden bør sjekkes minst to ganger i året, og dette er spesielt viktig i høst- og vinterhalvåret, sier administrerende direktør i Storebrand Skadeforsikring, Tom Granquist.

Her kommer vintern

Granquist oppfordrer alle bilister til å sjekke mønsterdybden på dekkene før den første snøen faller.

– Det økende antallet trafikkskader på norske veier og de til dels slappe holdningene som kommer til syne i vår undersøkelse viser at mange bilister kan bli bedre på dette området, sier han.

I vinterhalvåret skal mønsterdybden i dekk være minst 3 millimeter på den mest slitte delen av dekket – i sommerhalvåret minst 1,6 millimeter. Det holder ikke at deler av dekket er over minstekravet.

Høyere egenandel

Det forventes at en bilfører til enhver tid kjører på dekk som sikrer at bilen har tilstrekkelig veigrep.

– Den største faren er jo den du som bileier utsetter andre trafikanter for dersom du slurver med sikkerheten. I tillegg kan det faktisk få økonomiske konsekvenser dersom du kjører feilskodd og kolliderer, sier Granquist til Pressenytt.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere