RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Paleet tok noen smarte grep. Nå er de hedret for innsatsen med designprisen Merket for god design.
Paleet tok noen smarte grep. Nå er de hedret for innsatsen med designprisen Merket for god design. Foto: Foto: Paleet / Einar Aslaksen

Oslodesign som forandrer bybildet

Sist oppdatert:
Paleet er i internasjonal toppklasse. Slik blir det gjort stas ut av, og nå har de vunnet Merket for god design.

KARL JOHAN: - Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes, nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot, sier Thea Mehl, prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter.

Og det er akkurat denne kompetansen Paleet og Vestre nå er hedret for.

Onsdag fikk Paleet ved KLP Eiendom og utemøbelprodusenten Vestre designutmerkelsen Merket for god design på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). 

Les også: Oslo skal settes på shopping-kartet

Designdryss over hovedstaden

- Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Mehl til det oppdragsbaserte nyhetsbyrået Pressenytt.

Utdelingen skjedde under Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor.

Les også: Slik skal Oslo møte befolkningsveksten

Hele 13 private og offentlige virksomheter med tilhørighet i Oslo mottok Merket for god design. Hovedstaden fikk også tre hedersprisnominasjoner samt Miljøprisen og Design for alle-prisen. Byens designbyråer mottok hele 33 utmerkelser.

- Designdagen ble en rå styrkeoppvisning for Oslo, kommenterer Mehl.

Fra glemsel til elegant rebell

Tøffere konkurranse fra provinsielle kjøpesentre og nye varemagasin i sentrum gjorde at ærverdige Paleet tapte kunder og kroner. Etter en omfattende reposisjonering og ombygging peker nå alle piler oppover for den elegante rebellen på Karl Johans gate.

- Vi var blitt litt gjemt og glemt de siste årene, og posisjonen vi tok ved åpningen i 1990 var rett og slett ikke blitt tatt vare på. Vi skjønte at vi måtte få klarhet i hva Paleet skulle være fremover, forteller senterleder Øystein Aurlien til Pressenytt.

Øystein Aurlien sier at det viktigste er tilbakemeldingene fra publikum.

Etter mange og omfattende diskusjoner internt ble kursen staket ut. Den nye ambisjonen var å skape en helt ny og annerledes destinasjon for mote og livsstil i Oslo. Neue Design Studio ble hentet inn for å gi den nye retningen en unik identitet.

Les også: Dette må være byens mest moderne bank

Resultatet ble et visuelt uttrykk som er minimalistisk og stramt, men på samme tid også lekent. I jurykjennelsen heter det at profilen er overraskende moderne for et såpass tradisjonsrikt varehus. Den hever og bygger Paleets identitet. Der mye eksklusiv kommunikasjon kan være kald og endimensjonal, fremstår Paleet med varm og levende personlighet. Tosidigheten – det rebelske mot det elegante – gjør at merkevaren oppleves menneskelig, uttaler juryen.

- Rosen er viktigst

Siden dørene til nye Paleet åpnet i september i fjor har folk strømmet til.

- Selv om det ennå er for tidlig å konkludere ser vi at omsetningen ligger om lag 15 prosent høyere enn den gjorde før ombyggingen. Besøkstallene er i snitt 33 prosent høyere, sier senterlederen.

Les også: Her har du 100 grunner til å elske Oslo

Han mener likevel at de gode tilbakemeldingene fra publikum og presse er enda vikrigere.

- Toneangivende medier som FRAME Magazine, Wallpaper og Monocle skriver at Oslo endelig har fått et handelskonsept av internasjonal klasse. Det viser at vi har lykkes med å skape et rammeverk – gjennom design og arkitektur – for gode handleopplevelser, sier han.

- Kø for å sitte på oransje møbler

Møbelserien til Vestre, Bloc, har også skapt interesse. Serien, som blant annet er på både Aker Brygge og ved Operaen, har sørget for utmerkelse til Vestre.

- Bloc dukker opp i stadig flere prestisjeprosjekter, og ingen kan ha vært på Aker Brygge de siste månedene uten å legge merke til de oransje møblene som rammer inn hele havnepromenaden. Det er sjelden vi ser lange køer av mennesker foran offentlige benker, men slik har det blitt på Aker Brygge, sier daglig leder, Jan Christian Vestre. 

Les også: Frister osloborgere med et trendy sentrum

Vestre får ros av designjuryen for å bruke basale materialer som stålbjelker og treskiver for å oppnå et sofistikert og raffinert sluttresultat. «En subtil knekk i stålflatene gir fine skyggevirkninger og forsterker den kontemporære uttrykket,» heter det i juryens kjennelse. Her fremheves også Vestres veldokumenterte miljøprofil.

De første Bloc-benkene så dagens lys i 2009. I dag er Bloc blitt én av Vestres største møbelserier som også er blitt solgt til en rekke prestisjeprosjekter i Norden og Storbritannia.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere