RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Outsider til topps

Det kan lønne seg å prøve mer enn bestselgerne hvis du skal ha ny bil i kompaktklassen. Nye Nissan Qashqai slår både Toyota Auris og VW Golf i vår test.

Testens fire kompakte familiebiler vil samlet stå for rundt ti prosent av bilsalget i år. Dette er bilklassen som har utviklet seg mest de siste årene med tanke på sikkerhet, plass, ytelser og forbruk. Dette er fellesnevnerne:

* Kompaktbiler med forholdsvis mye plass.

* Dekker behovet for en liten familie.

* Overraskende mye bakseteplass i alle bilene.

* Ukompliserte. Kan bare sette deg inn og kjøre.

* Kraftfulle biler for folk flest. Dette er ingen sveklinger.

* Oppleves svært trygge på vanskelig vinterføre.

* Alle har antiskrensprogram.

* Ingen av testbilene er spesielt følsomme for sidevind.

* Alle gikk snorrett fram under panikkbremsing på glatt underlag.

* Alle bilene har både høyde- og lengderegulering på rattet.

Kia Cee'd

For lettere å appellere til europeisk smak, valgte koreanske Kia å utvikle og produsere storsatsingen Cee'd i Europa. Resultatet er ikke bare en bil vi kan like, men også den med best garantier: Syv år for motor og girkasse (fem år på selve bilen). Gode garantier styrker annenhåndsverdien.

Cee'd bærer preg av å være testens rimeligste bil. Den gir ikke samme tunge inntrykk som de tre andre, og svekkes av litt mer blikkboksaktig dørlyd og testes dårligste seter. Bremsene, derimot, er svært effektive.

Bakseteplassen er bra, førermiljøet oversiktlig og tiltalende, utstyrspakken omfattende, og kjøreopplevelsen fullt på høyde med de andre testbilene. Bilen innbyr til sportslig kjøring, men oppleves likevel svært trygg på vintervei.

EuroNCAP har ikke sikkerhetstestet bilen ennå.

Nissan Qashqai

Testvinner Qashqai skiller seg fra de andre bilene ved å være høyere. 20 cm bakkeklaring er som en SUV. Det har opplagte fordeler på subbete vinterføre. Bilen kan også leveres med 4x4, uten at det gjør den til en fullverdig SUV av den grunn

Ellers gir Qashqai et meget solid inntrykk tvers gjennom. En bil som har kraft nok, er behagelig å kjøre og ikke minst behagelig å sitte i. Sttøynivået er lavt og setene førsteklasses. Men bilens høye skuldre kan gjøre det vanskelig for barn å se ut gjennom sidevinduene bak. Stor lastehøyde og bakluke som ikke kan løftes høyt nok trekker litt ned.

Kraftige fenderlister rundt hele bilen gjør at den tåler røff behandling, eliminerer småskader og raskt sparer eieren for tusenvis av kroner.

Ennå ikke kollisjonstestet av EuroNCAP.

Toyota Auris

Auris erstatter Corolla, og det blir jo som å hoppe etter Wirkola. I så måte lander Auris med bredt nedslag og må trekkes for det. Bilen ha det klart mest "moderne" interiøret, men ikke alle i testteamet syntes det var like funksjonelt. At Toyota frir så tungt til unge og hippe mennesker når den typiske Corolla-kunden er godt voksen forundrer oss.

Du skal imidlertid ikke ha kjørt mange kilometer i Auris før Toyotas typiske DNA trer fram. Også denne bilen er bygd for å gi eierne problemfritt bilhold i mange år. Dessuten har den et godt førermiljø, gode seter, best plass i baksetet og utrolig lavt forbruk. Men den mangler optimal styrefølelse/respons.

Auris oppnådde svært gode resultater (5 stjerner) da EuroNCAP kollisjonstestet bilen.

VW Golf

Golf stiller som referansebil i denne testen. En traust bestselger som man umiddelbart merker nærmer seg slutten av livet, men som fortsatt har de beste kjøreegenskapene og den beste styreresponsen. Dessuten er motoren på 1,9 liter/105 hk utrolig seig.

Golf er bilen de fleste umiddelbart finner seg til rette i, selv om testens korteste deltager (1,65 meter på en god dag) hadde problemer med den lange vandringen på kløtsjpedalen.

Støyen trekker likevel mest ned for Golf. I tillegg til å være dyrest i testen, hadde den også klart mest målbar støy (4 dBA over Qashqai ved 80 km/t) og i tillegg det mest masete lydbildet.

Også Golf har oppnådd maksimal score hos EuroNCAP.





Vår mening om testbilene:

Kia Nissan Toyota VW

Cee'd Qashqai Auris Golf

Førermiljø 6 8 7 6

Plass 7 8 7 7

Komfort 6 8 7 6

På veien 8 8 7 9

Ytelser og forbruk 9 9 9 9

Sikkerhet 9 9 10 10

Pris og utstyr 9 7 8 7

SUM (70) 54 57 55 54





Testbilene i tall:

Kia Nissan Toyota VW

Cee'd Qashqai Auris Golf

1,6 CRDi 1,5 CRD 1,4 D4-D 1,9 TDi

Billigste: 209.900,- 232.600,- 223.000,- 232.630,-

Pris testet bil: 228.800,- 263.700,- 232.900,- 264.360,-

Lengde: 4,24 m 4,32 m 4,22 m 4,20 m

Bagasjerom: 340/1300 l 410/860 l 354/761 l 350/1305 l

Motor volum/hk: 1,6/90 hk 1,5/106 hk 1,4/90 hk 1,9/105 hk

Moment Nm: 235 Nm 240 Nm 190 Nm 250 Nm

Forbruk (EU/målt): 0,47/0,52 l/mil0,54/0,55 l/mil0,50/0,47 l/mil0,50/0,49 l/mil

CO2-utslipp (EU): 126 g/km 145 g/km 132 g/km 132 g/km

0 100 km/t: 11,5 sek 12,2 sek 12,0 sek 11,3 sek

Toppfart: 172 km/t 174 km/t 175 km/t 187 km/t

Støy 80 km/t (målt): 64 dBA 62 dBA 64 dBA 66 dBA

4x4: Nei Ekstra* Nei Ekstra*

Antiskrens: Ja Ja Ja Ja

Partikkelfilter: Ja Ja Nei* Ekstra

Kollisjonsputer: 6 stk 6 stk 7 stk 6 stk

Klimaanlegg: Ja/A Ja/M Ja/A Ja/M

Garanti: 5/12 år 3/12 år 3/12 år 3/12 år

EuroNCAP**: Ikke testet Ikke testet 5/5 stjerner 5/5 stjerner

Data: Bladet BIL-test/OFV. *Gjelder andre motorer. **Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com .









Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere