RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

 
 

Paranoia til hjelp på «ådissjen»

Fremtidige skue-spillerstudenter kan sikre seg en attraktiv studieplass, med hjelp fra en rødvinspussa drosjepassasjer fra Oscars gate, eller en paranoid gutt fra uvirkeligheten.

MARIENLYST/PROF. DAHLS GATE: I fjor avholdt Norsk Skuespillersenter og Norske Dramatikeres Forbund en monologkonkurranse. Nå er de 25 beste plukket ut, og samlet i monologantologien "Åddisjen".

Her kan håpefulle kandidater finne monologer som egner seg til bruk ved opptaksprøver og auditions, lover senterkoordinator Silje Vigerust Vinjar i Norsk Skuespillersenter.

Radiodramatiker

Humoristen Jørgen Strickert, kjent fra radioprogrammet P3morgen, har skrevet en av monologene, under tittelen "Oscars gate".

Jeg er god kompis med en klok, gammel røver av en dramatiker som tipset meg om konkurransen. Dermed kunne jeg snike meg med i konkurransen om tusen kroner, uten å være medlem av en eneste eksklusiv forening, skriver han i en e-post til Lokalavisen.

Oscars gate

"Oscars gate" er en drosjepassasjers indre monolog med seg selv. Vedkomne blir overrasket over at drosjesjåføren både er hyggelig og kan veien til Oscars gate.

"Det var da veldig så hyggelig han var også! Erkehyggelig. Var nesten ikke mulig å komme til orde. Litt demonstrativt hyggelig, nesten. Helt på grensa til falsk" tenker den fiktive karakteren, og fortsetter: "Hvis jeg var drosjesjåfør hadde jeg aldri i verden vært så munter. Jeg skjønner ikke vitsen med det. Man blir ikke så hyggelig av å kjøre drosje (...) Det er ikke naturlig, det er bare ikke naturlig. Og det er faen meg første gang jeg har opplevd at en pakistansk drosjesjåfør har visst veien til Oscars gate".

Ikke helt fiktiv

Karakteren er ikke fullstendig oppdiktet, innrømmer Strickert.

Min fattige erfaring er at man kan komme i skade for å tenke ubehagelige tanker, selv om man prøver å være munter og åpen. Da kan man selvfølgelig velge å holde kjeft, eller man kan legge de ubehagelige tankebanene som replikker i munnen til noen som ikke finnes, forklarer han. Med "man" mener jeg "jeg". Det er feigt å late som det ikke er jeg som har tenkt disse tingene, for det er det jo, men det er heldigvis en del jug der i tillegg.

At nettopp Oscars gate er brukt, er ikke tilfeldig.

Jeg har faktisk bodd i Oscars gate. Riktignok motvillig, i en kort periode, på et rom som var like stort som kjøleskapet mitt på Vålerenga i dag. Jeg har bodd mange steder, men Oscars gate er antagelig den mest snobbete adressen jeg har hatt, fastslår Strickert.

To bidrag

Vi møter dramatiker Erlend Sandem, som bor i Professor Dahls gate.

Sandem forteller at han startet sitt dramatikervirke som tekstforfatter for Nissen-revyen, en gang tidlig på 90-tallet.

Nå er han representert med to bidrag i "Åddisjen".

Den ene handler om en heller paranoid gutt. Den andre handler om en mor som streber etter å forsone seg med sin sønns legning, forteller han.

Helt fiktiv

Ikke overraskende er det stor forskjell fra å skrive hele stykker til å skrive enkeltmonologer.

Monologen skiller seg først og fremst fra teaterstykket i det du må ta utgangspunkt i en bestemt situasjon, og en bestemt karakter. Du har ingen handlingslinjer å forholde deg til, sier han.

I motsetning til Strickert, er Sandems karakterer utelukkende fiktive.

Jeg styrer bevisst unnå å bruke ting fra eget liv. Inspirasjonen henter jeg fra stemninger i filmer, bøker og musikk, sier han.



"Ådissjen" gis ut på Transit forlag 20. januar.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere