RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Parkforvalter Magnus Nilsson i Bydel Sagene synes det er trist å måtte sette opp nye sperringer rundt Iladalen park. I bakgrunnen tar Trafikketaten bilder av kjøretøyet. FOTO: LARS ROAR RUD
Parkforvalter Magnus Nilsson i Bydel Sagene synes det er trist å måtte sette opp nye sperringer rundt Iladalen park. I bakgrunnen tar Trafikketaten bilder av kjøretøyet. FOTO: LARS ROAR RUD

Parkerer bilen i parken

Tro det eller ei, men i Ildadalen er det endel bilister som ser sitt snitt til å parkere inne i parken. Nå har parkforvalteren fått nok.

ILADALEN: Rundt den idylliske parken er det faktisk mulig å kjøre inn flere steder. Frekke bilister har fjerna betongsperrene og kan dermed benytte parken som p-plass.

Ukulturen har pågått over lengre tid. Den er til stor irritasjon for nabolaget, ikke minst for Bydel Sagene som har parkansvaret. Nå er grensen nådd. Om kort tid blir det satt opp nye betongsperrer og de lar seg ikke flytte sånn uten videre.

Frekkhetens nådegave

Østkantavisa har fått henvendelser fra folk i nabolaget som er oppgitt over fenomenet. En tipser, som vil være anonym, forteller at stadig flere parkerer bilen inne i parken.

I nordenden har bommen vært ødelagt i lengre tid, så her er det fritt frem. Også foran bommen i sørenden hoper det seg opp med biler.

Så lenge de ikke står på fortauet, slipper de bot fra Trafikketaten.

– Det er bydelen som selv må gi beskjed, og det er åpenbart ingen prioritet, skriver vedkommende til Østkantavisa.

Tar bilder

Hun har sendt bilder av parkeringen til Østkantavisa. Bildene viser at frekkheten ikke kjenner grenser. Parkforvalter Magnus Nilsson får så mange henvendelser om dette, at han ikke klarer å svare på alt. Siden bydelen er grunneier, måtte de i så fall patruljert parken på kveldstid og i helger.

Slikt har ikke Bydel Sagene ressurser til. Men overfor Østkantavisa bekrefter Nilsson at nå skal settes inn tiltak.

– Det er dessverre en sak vi brukt altfor mye tid og ressurser på. Vi synes det er en kjempeutfordring at folk ikke respekterer et friområde. Parkene er til rekreasjon for Oslos befolkning. Det er trist at vi må ty til så drastiske tiltak som fysisk sperring, sier Nilsson.

Sperrer av parken

Dagens sperrer skal erstattes med betongklokker som har krok på toppen og kjetting imellom. Disse er så tunge at de ikke lar seg flytte enkelt.

– Du må ha traktor for å flytte dem. Vi ønsker heller ikke å bygge en Berlin-mur inn til parken. Vi må finne en løsning som ikke ødelegger det estetiske og som ivaretar tilgjengeligheten til parken, sier Nilsson.

Bommen på nordsiden skal repareres. Ny bom vurderes på sørsiden. Nilsson håper tiltakene kommer på plass i løpet av juni.

– Vi håper at dette skal løse problemet, sier parkforvalteren.

Tauet bort

Rett før Østkantavisa møtte parkforvalteren, hadde han oppdaget nok en bil som sto parkert rett innenfor sperringene, på parkens vestside.

– Det skjer ofte at det står 4-5 biler parkert her. Det bør si seg selv at man ikke parkerer inne i en park. Foruten egne sperretiltak, er vårt eneste virkemiddel å ringe Trafikketaten, som beordrer borttauing, sier han litt oppgitt.

Trafikketaten dukket opp etter få minutter og forsøkte å kontakte bilens eier. Paradoksalt nok kan de ikke gi bot. Imidlertid kan eieren vente seg et gebyr på 2.000 kroner for å få tilbake kjøretøyet fra kommunens inntauingstomt.

– Bydelen har kjørt kampanjer og gått ut med informasjon. Til liten eller ingen nytte. Hvert år gjentar dette seg, sier Nilsson.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere