RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

PBEs utfordringer i Bydel Frogner

Det handlet om Fjordbyplanen, Homansbyen t-banestasjon, Majorstukrysset og Bygdøy sist uke. Plan- og bygningsetaten (PBE) hadde invitert til folkemøte for å fortelle om planene og utfordringene.

BYDEL FROGNER: Plan- og bygningsetaten (PBE) møtte opp mannsterke til informasjonsmøtet som ble avholdt i bydelsadministrasjonens lokaler forrige uke. Målet var å informere de interesserte om den foreløpige utviklingen i planene, og beboerne skulle få muligheten til å få svar på sine spørsmål.

Byrådets innstilling til Fjordbyplanen bør være rett rundt hjørnet, men når den kommer, er vanskelig å si. Planen for Fjordbyen skal vise en bærekraftig byutvikling. Kollektivtrafikk, promenader og parker er viktige deler av denne planen, fortalte Stein Kolstø. Han snakket også om forslaget med kanaler på Filipstad og Vippetangen, samt terminaler.

I tillegg anbefaler Plan- og bygg moderate byggehøyder, vi har anbefalt 6-10 etasjer, fortalte han.

Det er to forslag som er inne til behandling om Fjordbyen. Det ene er Statens vegvesens forslag, det andre fra Plan- og bygningsetaten (PBE). Statens vegvesen ønsker kortere tunnel enn det PBE gjør for E18, med argumenter om sikkerhet og røykutvikling. PBE tror at en lang tunnel lar seg gjøre og planen likner litt på løsningen i Bjørvika.


Ski-VM først

Majorstuen t-banestasjon er den travleste i Norge, kunne Tore Langaard fortelle. Han fortalte at en anbudsprosess og kontraktskrivning med entreprenører vil skje i løpet av dette året.

I 2005 og 2006 har det vært jobbet med utredninger og alternativer til Majorstuen. Det økonomiske og det tekniske har tatt sin tid. Nå er det kommet frem til at et spleiselag bestående av Oslo Sporveier, Statens Vegvesen og Oslopakke 3 skal finansiere Majorstu-utviklingen. Sporveien vil være fagansvarlig når det kommer til anbudsprosessen, ettersom det er dem som vet mest om skinnenettverket og kan dette. T-banen skal ikke stoppe å gå selv om det skal bygges, derfor er dette et omfattende prosjekt, fortalte han.

PBE har vurdert at dersom Homansbyen t-banestasjon kommer, må Majorstuen t-banestasjon ligge så nær Majorstukrysset som mulig for å kunne betjene de reisende på best måte. Langaard mente at valget om en ny t-banestasjon ikke vil bli kunne tatt før i 2009.

Fremdriften i dette er usikker nå. Konsulenter i saken er innleid, og det vil i hvert fall ta et år før deres utredning er klar. Skal man anslå et år for ferdigstilling av Majorstuen t-bane, vil det være 2015, mener Langaard og la til at de ikke ville kunne graves før etter VM på ski 2011.


Samarbeid med Riksantikvar

Sunniva Jakhelln kunne informere om Bygdøy Kongsgård.

Eierne av området er Staten, Folkemuseet, UiO, kommunen og private eiere. Området er uregulert, og reguleringsarbeidet startet i fjor. Friluftsetaten leder en referansegruppe. Vi vil sikre natur, kultur og regulering opp mot bruk og rekreasjonsområde, sa Jakhelln.

I april i år fremmet Riksantikvaren et fredningsforslag for området, og Jakhelln fortalte om problemområder som Sjøbadet, parkering og gangveier. Hun understrekte at de ikke ønsker økende trafikk.

Det er også tre byggeprosjekter. Folkemuseet vil utvide med 12.000 kvadratmeter, noe vi mener kan løses. Vikingskipene, UiO, vil utvide med 10.000 kvadratmeter over bakken og 10.000 under bakken. Dette er et prosjekt som vi mener er problematisk. Det siste er Smedbråten. Her ønsker eieren å bygge ut deler av eiendommen. PBE ønsker naturvern og spesialområde. PBE har et samarbeid med Riksantikvaren om fremdriften, og det er kanskje det første i historien, sa arkitekten og fortalte at prosessen med utredningen har vært forsinket.

Andre ting som kom frem på møtet, var at det ikke skal bygges barnehage på Tinkern, det er uenigheter mellom PBE og Utvalget for harmonisk fortetting når det gjelder Småhusplanen, en ny hovedtrasé for sykkel skal dannes.

Publikum etterspurte ridehall og idrettshall. PBEs representanter kunne forteller at det ikke var noen konkrete planer om haller.


Skuffet Vel

Homansbyen Vel er skuffet over at møtet ikke ga anledning til meningsutveksling.

PBE var i og for seg fyldige, men de brukte opp mesteparten av tiden, og det ble derfor ikke noen tid til kommentarer og spørsmål. Slik jeg opplevde de,t ble dette enveiskommunikasjon fra en etat som fortalte tilhørerne at oppgavene var vanskelig, kommenterer Niels Chr. Tømmeraas.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere