RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

POLITI I GATA?: Har du sett et liknende syn, og lurt på hva i alle dager politiet har rykket ut på? Da burde du skaffe deg twitterkonto, og følge Operasjonssentralen. ARKIVFOTO
POLITI I GATA?: Har du sett et liknende syn, og lurt på hva i alle dager politiet har rykket ut på? Da burde du skaffe deg twitterkonto, og følge Operasjonssentralen. ARKIVFOTO Foto: ARKIVFOTO

Politiet jakter på Jens Stoltenberg

I et drøyt år har politiet informert byens borgere via Twitter. Nå hyller de sosiale medier.

OSLO: – Vi bestemte oss for å ta i bruk twitter som en følge av at vi gikk over til nødnett og sambandet vårt ble lukket og taust for de som pleide å lytte til oss. Vi så et økende behov for å raskt kunne informere presse og publikum om store og små hendelser, og twitter har vist seg å være en effektiv kanal, sier politioverbetjent Martin Strand ved Sambandsavsnittet, til Oslo-politiets eget magasin.

TWITTER-LOGGEN: Barket sammen på LaBohem, og mann virret i t-banesporet

Jakter på Stoltenberg

DittOslo publiserer hver uke utdrag fra politiets Twitter-logg, og kan bekrefte at dette er populært lesestoff.

Det bekrefter politiet selv også, per i dag har Operasjonssentralen godt over 70.000 følgere. Blant disse er selveste statsminister Jens Stoltenberg, som selv troner helt øverst på topp-ti-lista over populære norske twitterbrukere.

Statsministeren følges av over 182.000 personer på mikrobloggnettstedet.

Operasjonssentralen har gått jevnt og trutt oppover på popularitetsskalen, og ligger nå på en niendeplass på lista – stadig nærmere statsministeren.

Politiet har fått mye skryt for å skrive oppdateringer med glimt i øyet – som den gangen de publiserte en melding om at en person var pågrepet for å vifte med en machete. Kommentaren fra Operasjonssentralens twitrer den gangen var «macheter skal ikke brukes til dette».

LES OGSÅ: Halloween-mareritt: La tyven rett i bakken

Humor

– Dette bidrar nok til et mer nyansert bilde av politiet, og gjør det sikkert mer interessant å følge oss. Men vi er tydelige på at vi ikke skal være en underholdningskanal, eller morsomme på noens bekostning, sier Strand, og legger til:

– Det viktigste for oss er å formidle små og større hendelser saklig og korrekt. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at også vi i politiet kan besitte litt humoristisk sans, sier Strand til OP-magasinet.

Han påpeker at politiet stadig lærer om de sosiale medier, men at de per i dag ikke bruker det til noen toveiskommunikasjon med publikum.

LES OGSÅ: Biler brenner oftest på østkanten

Viktig i krisesituasjon

Han mener imidlertid at det kan være et viktig verktøy i krisesituasjoner.

– Vi har ikke mulighet til å svare på henvendelser på twitter, så dette er enveiskommunikasjon. Men vi setter stor pris på tilbakemeldinger fra publikum, og at vi raskt kan nå ut med informasjon uten mellomledd. På den måten er dette også en viktig kanal for å nå publikum i en krisesituasjon, sier han.

Følg Operasjonssentralen på twitter, på @oslopolitiops (og dittOslo for nyheter, så klart – @dittoslo).

LES OGSÅ: Fahim og Kamaldeep vi gjerne jobbe i politiet

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere