RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Pop som ny = grei som brukt

Velger du en populær bil når du handler nytt, vil bilen også være attraktiv når du skal selge.

Egentlig handler det bare om sunn fornuft: De mest attraktive bilene som nye tiltrekker seg flest kunder og oppnår best pris i bruktmarkedet, sier ekspertene.

Største bileier

Få vet mer om bilmarkedet enn markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan. Selskapet er klart størst i Norge på billeasing. De eier over 20.000 biler, og drifter totalt rundt 28.000 biler. Det betyr samtidig at selskapet også selger 4000 brukte person- og vare/lastebiler bare i år.

Her er Paus' råd til deg som skal handle ny bil:

* Alle biler som er attraktive som nye vil også være det som brukte.

* SUV og stasjonsvogner er ekstra attraktivt.

* Dieselbiler holder seg spesielt godt i pris.

* Farge og utstyr i forhold til bilklasse er viktig.

* Velg normal farge på bilen. Særlig sølv går bra. Hvit bil kan være vanskelig i bruktmarkedet.

* Jo dyrere bil, jo viktigere er det med riktig utstyr.

* 4x4 er topp uansett klasse.

* 100.000 kroner i "nice to have"-utstyr får man dårlig betalt for på bruktmarkedet.

Velg riktig

Å velge riktig gjelder ikke bare i forhold til merke, men også i forhold til modell og utstyr, sier Paus, og gir følgende eksempel:

En Audi A6 sedan med 3,2 liters bensinmotor uten firehjulstrekk koster omtrent det samme som en Audi Allroad stasjonsvogn med dieselmotor og automatgir. Men du får 100.000 kroner mer igjen for stasjonsvogna etter tre år.

Den prosentvise forskjellen mellom riktig og feil modell kan automatisk overføres til rimeligere biler.

Bestselgerne stiller altså i første rekke om motor, utstyr og farge er rett. Men ikke alle vil kjøre mainstream på veien, ha det samme som naboen og venner, og fascineres kanskje av modeller fra de i Norge små og litt mer ukjente merkene.

Det finnes mange spennende bilmodeller blant de mindre kjente merkene, men da skal man være klar over at verdifallet ofte blir større. Prisen betaler du ved innbytte, slår Paus fast.

3 av 4 velger brukt

De fleste nye biler ender etter noen år opp på bruktmarkedet. Og mens det nesten alltid fokuseres tungt på nybilsalget, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken at det i årets fire første måneder ble omsatt ganske nøyaktig tre brukte personbiler for hver ny (118.914 brukte norske biler, 9114 bruktimporterte og 42.596 nye biler). Finn.no, den største markedsplassen for brukte biler i Norge, har for tiden rundt 54.000 biler i basen.

Bruktstatistikken avviker naturlig nok ikke mye fra nybilsalget. Store merker over lang tid som VW, Toyota, Ford, Opel og Volvo har flest eierskifter.

Geir Kristoffersen i Eurotaxglass Norge leder selskapet som skaffer fram tallmaterialet som bilforhandlere bruker i fastsettelse av bilers verdi ved innbytte. Kristoffersen mener at det til nå har vært bra balanse mellom tilbud og etterspørsel i bruktmarkedet, men at omleggingen av takseringsreglene for bruktimporterte biler kan sette ytterligere fart i bruktimporten og gi et bredere utvalg i brukte biler.

Er hvit en vanskelig farge på bruktbilen?

Hvit er for tiden en trend i visse miljøer. Noen merker og modeller bør ikke være hvite, andre tåler det, sier Kristoffersen.

Bilsentersjef Knut Matheson i Leaseplan gir følgende tommelfingerregel:

* For en kurant bil av kjent merke og med riktig utstyr kan du regne å få igjen 65 prosent av nyprisen etter tre år og 20 25.000 kjørte kilometer i året. Etter fem år er verdien halvert.

* For ukurante merker vil verditapet øke med 10 15 prosent. Bilens verdi halveres på tre år.

* Feil farge straffes med større verditap. Tilsvarende pluss for godt og riktig utstyrt bil.

* "Alle" skal ha stasjonsvogn i familiebilklassen, gjerne med dieselmotor.

* Markedet for brukte, mellomstore SUV-er ser ut til å være umettelig.

* Biler som er pushet i leasingmarkedet og ikke har rotfeste i privatmarkedet, kan være katastrofer som bruktbiler.

Både Paus og Matheson nekter ikke for at det kan være svært gode bruktkjøp å gjøre blant ukurante biler, og at pris og bruksverdi ikke nødvendigvis henger sammen i bruktmarkedet. Men likevel er tendensen at de kjente merkene og modellene går først.

Dette har med appell og rykte. Også bilmarkedet preges av moter, og også bruktbilen har en restverdi og skifter gjerne eier igjen, sier Matheson.

Fortsatt feil

Er dagens biler mer feilfrie enn bilene var noen år tilbake, og er det forskjeller mellom merkene?

Dette med feil går i bølger. Jeg kan ikke si at bilene har færre feil nå enn tidligere. Vår erfaring er at de store europeiske merkene er kjent for å være mer innovative enn sine japanske konkurrenter på mange områder. De prøver gjerne ut ny teknikk, og dette avstedkommer ofte mer feil på nye modeller enn hva vi ser på japanske modeller.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere