RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Unn Haugen Ilseng, regionsleder i MOT for sør- vest- og østlandet, er glad for at hun nå kan dokumentere mindre mobbing ved MOT-skoler.
Unn Haugen Ilseng, regionsleder i MOT for sør- vest- og østlandet, er glad for at hun nå kan dokumentere mindre mobbing ved MOT-skoler.

Rapport viser at MOT virker mot mobbing

Holmlia skole og Kastellet skole er to av bare tre skoler i Oslo som bruker MOT. Det er synd, for MOT virker.

OSLO: Programmet har vist seg å være mye mer populært i mindre kommuner, og jeg håper denne dokumenteringen kan gjøre at flere får øynene opp for MOT også her i hovedstaden, sier Unn Haugen Ilseng, regionsleder i MOT, til Nordstrands Blad.

– Det er mange skoler som sliter med mobbing i skolen og kunne hatt bruk for programmet. MOT tar sikte på å bygge opp ungdommene og bevisstgjøre dem på deres egen rolle for å skape et godt miljø rundt seg. For mange ungdommer er det denne bevisstgjøringen som skal til før de begynner å ta ansvar for hverandre, sier Ilseng.

Hun er glad for at to av våre skoler bruker programmet med entusiasme. Men mener mange flere skoler i vårt område og resten av Oslo burde få øynene opp for MOT. Og er derfor veldig glad for å kunne slå en solid rapport i bordet.

Vanskelig å måle

– MOT jobber med langsiktige løsninger for ungdom, dermed er det ekstra vanskelig å dokumentere effekten, og ekstra gledelig når rapporten er så tydelig. Tallene viser at det er mulig å kjempe mot mobbing også ved å bygge gode holdninger og empati i ungdom, ikke bare ved å innføre sanksjoner og overvåkning. Det er jo mennesker med hoder og hjerter vi jobber med, og jeg synes det er viktig å ta dem på alvor. Effekten av MOT er dokumentert.

– Det er signifikant mindre mobbing på skoler som bruker MOTs program. Dette er en positiv bekreftelse for de ca 120 norske kommunene som bruker MOT i sine totalt 293 ungdomsskoler, sier Unn Haugen Ilseng.

Tallenes tale

– Forskning.no har nylig publisert en artikkel om ny forskning som viser at det generelt hjelper med holdningsskapende programmer i skolen. Det er vanskelig å måle effekten av slike programmer, men nå er tallenes tale tydelig. Det gjelder også for MOT. Helt ferske tall viser at det er betydelig mindre mobbing på skoler som kjører MOT-programmet, kontra skoler som ikke gjør det.

Målt i to år

Gjennom to år har forskningsfirmaet Proba Samfunnsanalyse sammenlignet MOT-skoler med skoler som ikke kjører programmet.

På skolene uten MOT oppgir 6 % at de blir mobbet mer enn en gang i uka. På MOT-skolene er tallet 3 %.

Andre viktige signifikante forskjeller som kommer frem i undersøkelsen er at MOT-elevene er mer optimistiske, og har mer tro på egne krefter og høyere selvtillit. Rapporten kan leses i sin helhet på www.mot.no.

Ikke overrasket

Roald Nygård er professor emeritus ved UiO og forfatter av boka ”Aktør eller brikke”. Han mener MOT lærer ungdommene noe som er essensielt for å bli kvitt mobbing.

Aktørorientert selvforståelse kalles det på fagspråket, og er en oppfattelse av at man selv er aktive, medansvarlige, handlende vesener som styrer eget liv. At man alltid har frihet til å treffe valg, som kan gi livet nytt innhold.

– MOT lærer ungdom at de er velgende vesener og dermed ser de seg selv som ansvarlige for valgene de gjør. Jeg er ikke det minste forbauset over at MOT motvirker mobbing, sier han.

Bevisste valg

MOT gir ungdom en bevissthet om at man må ta et valg når man møter andre: "Skal jeg gi en positiv energi og bygge det andre mennesket opp, eller skal jeg være en energitapper?"

Professoren mener at en ungdom med denne bevisstheten, ikke vil velge å mobbe.

– Man kan nok i teorien tenke seg at en som tar bevisste valg også kan velge å mobbe, men jeg mener ungdom med en aktørorientert selvforståelse bedre vil forstå hvilken innvirkning man har på andre, og når man forstår det, kan man lettere treffe valg som er positive for andre.

I sin bok ”Aktør eller Brikke” siterer Nygård filosofen Knud Eilert Løgstrup, og han mener hans formuleringer er tankevekkende i denne sammenhengen. Løgstrup sa at «den enkelte har aldri med et annet menneske å gjøre uten å holde noe av dette menneskets liv i sine hender». Ser man på seg selv som en aktør vil man lettere kunne forstå dette, sier Nygård.

Sterk tro

En annen som ikke er overrasket over resultatene i undersøkelsen er professor Edvard Befring. Han er en av landets fremste eksperter på læring og problematferd, og har en sterk tro på MOTs tilnærminger og metoder i skolen.

– MOT er i dag ett av de mest løfterike forebyggende tiltakene i norsk skole- og oppvekstsektor. Programmet er en viktig bidragsyter i velferdsstaten ved å styrke unge menneskers selvtillit, pågangsmot og motstandsdyktighet, sier han.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere