RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kristine Dyrkorn mener billettautomaten på Bogerud, som skimtes i blått i bakgrunnen, er vanskelig å oppdage på vei til sentrum.
Kristine Dyrkorn mener billettautomaten på Bogerud, som skimtes i blått i bakgrunnen, er vanskelig å oppdage på vei til sentrum.

Raser over gebyr

Kristine Dyrkorn fra Oppsal mener gebyr hun fikk på T-banen fra Bogerud er en ærekrenkelse.

BOGERUD: Jeg godtar ikke å bli behandlet på denne måten. Jeg er ikke en sniker, og vil heller ikke bli stemplet som å være en.Jeg ser på det som ærekrenkelse! sier hun til Nordstrands Blad.

Fant ikke automaten

Det hele startet da hun skulle ta T-banen fra Bogerud 18. mars. Kristine var i tidsnød fordi avtalene hun hadde på Bogerud hadde tatt lengre tid enn forventet og hun måtte rekke en ny avtale i sentrum. Hun kom til stasjonsområdet idet banen kom inn på stasjonen.

Jeg hadde kjøpt 7-dagerskort, men til min store overraskelse er Bogerud T-banestasjon ikke utstyrt med stemplingsautomat i retning sentrum, forteller hun.

Bør tilrettelegge

I ettertid har hun funnet automaten, men på Bogerud er det kun én og den er godt skjult for dem som skal i retning sentrum.

Jeg er klar over at jeg er pliktig å gjøre mitt for å kunne fremvise gyldig billett, noe jeg også hadde, selv om den var ustemplet. Samtidig mener jeg Ruter bør være pliktig til å tilrettelegge forholdene for passasjerene. Jeg er ikke den eneste som har hatt hastverk til T-banen . Det var flere personer som ble ilagt tilleggsgebyr på samme grunnlag som meg, forteller hun.

Dyrkorn synes det er merkelig at Bogerud stasjon ikke merkes bedre. Hva om det er noen som har gangproblemer eller sitter i rullestol? Forventer Ruter at de skal gå over til den andre siden for å lete etter billettautomaten? De har brukt mye penger på å sette opp de nye automatene, og de er godt synlige, men de kan vi jo ikke bruke, sier hun oppgitt.

Nordstrands Blad skrev om problemet med automaten på Bogerud for noen år siden, men Ruter, som den gangen het Oslo Sporveier, har ennå ikke gjort noe med skiltingen.

Ikke legitim grunn

Hun har selvfølgelig klaget på gebyret, men Ruter vil ikke frafalle kravet.

Ifølge våre transportvedtekter er passasjerene selv ansvarlige for å ha gyldig billett ved reiser med våre befordringsmidler. (...) Men en må rett og slett være på stasjonen i tide til å få ordnet dette. På bakgrunn av dette har vi måttet følge en konsekvent linje i slike saker, ved ikke å akseptere hastverk som legitim grunn for ikke å ha gyldig billett, står det i svaret Kristine fikk.

På Bogerud betyr det at man må dukke opp i lang tid i forveien, for å lete etter billettautomaten. På de fleste andre stasjoner har de billettautomaten godt synlig, men ikke på Bogerud. Hvordan skal man vite det om man ikke har reist fra den stasjonen tidligere? undrer hun.

En så liten forståelse som Ruter har i denne saken er uakseptabelt fra min side. Jeg har nå sendt klage til ordfører Fabian Stang, Samferdselsetaten, Forbrukerrådet og Samferdselsministeren, avslutter hun.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere