RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

En busstur med linje 23 fra Simensbråten til Økern bidro til stor frustrasjon for en av de reisende tidligere denne uken.
En busstur med linje 23 fra Simensbråten til Økern bidro til stor frustrasjon for en av de reisende tidligere denne uken. Foto: Illustrasjonsfoto: Hege Bjørnsdatter Braaten

Reisende refser «skravlende» bussjåfør

Lot fortvilelsen komme til syne på Ruters Facebook-side etter at avreisen ble forsinket. Kollektivselskapet mener imidlertid å ha sitt på det tørre.

Denne uken skrev en tydelig oppgitt bussreisende et kritisk innlegg på Ruters Facebook-sider, etter å ha opplevd avreisen angivelig ble utsatt på grunn av en ekstra pause fra sjåførens side:

«Jeg må si det er veldig provoserende når bussjåføren tar seg ekstra pause og skaper forsinkelse. Skulle ta buss 23 fra Simensbråten til Økern i går ettermiddag. Bussen skulle gått 16:50. Før klokka ble 16:50, sto bussen der den pleier å slippe av de siste passasjerene når den kommer fra Lysaker.

 Litt etter 16:50 kjører den frem til kaffe-hytta de har på Simensbråten. Der skrur han faktisk av motoren på bussen og forsvinner inn i hytta!!!! Litt etter blir han stående ute og snakke med en kollega som venter på en annen buss utenfor hytta. Først 16:55 satte han seg inn i bussen igjen og kjørte frem til påstigningsplassen på Simensbråten», skrev vedkommende. 

– Har skjedd flere ganger

Den fortvilte medgir at en forsinkelse på fem minutter ikke er all verden, men viser til det prinsipielle og at episoden ikke er unik i seg selv:

"Okay, så er ikke 5 minutter mye, men det er utrolig provoserende når han faktisk er på plass allerede. Det blir som om jeg skulle handlet mat på Rimi, og han/hun bak kassa var for opptatt med å lese en bok til å ta imot varene jeg vil kjøpe».

«Dette er for øvrig ikke første gang dette skjer, og det gjelder sjåførene både på 23 og 34. Det er ikke rent sjeldent jeg ser bussjåførene blir stående og skravle eller gjøre andre ting i eller utenfor kaffe-hytta på Simensbråten til etter at bussen egentlig skulle gått. Det er viktig med et godt arbeidsmiljø og sosiale kollegaer, men det er utrolig provoserende når kaffe-praten går utover kundene, og spesielt når forsinkelsen kunne vært unngått

Slår tilbake mot kritikken

Etter at dittOslo.no kom over innlegget på Facebook, tok vi kontakt med Ruter for å få deres versjon av saken. Pressetalsperson Sofie Bruun tok raskt kontakt med operatøren og fikk følgende forklaring på det som hadde skjedd:

- Vår sjåfør kom for sent inn grunnet stor trafikk. Dette passasjeren kaller ”kaffehytte” er et pauserom med toalett og dit måtte han. På veien ut vekslet han et par viktige ord med en kollega som kjørte samme ruten som handlet om jobb. Da var han 5 minutter for sent og ga bort 10 minutter av pausen sin for at bussen ikke skulle bli ytterligere forsinket.

Ruter fremholder at årsaken til forsinkelsen skyldes den dårlige fremkommeligheten for buss i rushtrafikken.

– Punktlighet og forutsigbarhet er viktig for Ruter fordi det er viktig for de som reiser med oss . Vi ser nå derfor på fremkommeligheten for å se om det er noe vi kan gjøre for å bedre denne, skriver Bruun i en epost til dittOslo.no.

LES OGSÅ: Kundene slakter Ruter

LES OGSÅ: «Kaninen spiste opp billetten min!»

LES OGSÅ: Føler seg ignorert av Ruter

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere