RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Aksjonsgruppa Stans!no har i lang tid kjempet for å få reklametårnene fjernet. Nå blir de endelig hørt. Her fra en aksjon i 2006.
Aksjonsgruppa Stans!no har i lang tid kjempet for å få reklametårnene fjernet. Nå blir de endelig hørt. Her fra en aksjon i 2006.

Reklametårnene skal fjernes

Finanskomiteen bestemte mandag kveld at de omstridte reklametårnene skal fjernes innen utgangen av 2010.

OSLO: – Oslo kommune er påført en vesentlig kostnad fordi byrådet gjennomførte en ytterligere reklameforsøpling av det offentlige rom, i strid med det som er klart uttalt politikk fra bystyrets side, sier medlem av bystyrets finanskomité, Ivar Johansen (SV).

Reklmetårnene har vært omstridt helt siden de ble satt opp i august 2005, og en aksjonsgruppe – Stans!no – har i lang tid kjempet for å få dem fjernet.

Tårnene, som i utgangspunktet er så kalte nedstigningstårn for Hafslund eies og drives av reklameselskapet JCDecaux. Selskapet inngikk en avtale med Hafslund om å bytte ut de gamle nedstigningstårnene med fire meter høye, lysende reklametårn.

Men mandag kveld ble det altså bestemt at tårnene skal fjernes, om enn ikke i et rasende tempo. Bystyrets finanskomité bestemte godkjente i går kveld en forliksavtale mellom Hafslund Nett AS og JCDecaux Norge AS, som innebærer at reklamen på nedstigningstårnene fjernes.

For å realisere dette har Oslo kommune kjøpt tårnene for 40 millioner kroner.

– Det er dyr lærdom, men jeg håper byrådet framover har sterkere fokus på det visuelle bymiljø, sier Ivar Johansen.


Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere