RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ekebergrestauranten farges rosa i oktober til støtte for Rosa sløyfeaksjonen.
Ekebergrestauranten farges rosa i oktober til støtte for Rosa sløyfeaksjonen.

Restaurant i nytt lys

I hele oktober skal det hvile et rosaskjær over Ekebergrestauranten.

EKEBERG: Funkisrestauranten i Ekebergskråningen farges rosa gjennom hele oktober for å rette oppmerksomhet mot brystkreftsaken.

– I oktober ønsker vi å sette fokus på årets Rosa sløyfeaksjon. Det er en internasjonal folkebevegelse der vi ønsker å øke kunnskapen om brystkreft og å samle inn penger til brystkreftsaken, sier generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen.

Ryel forteller at aksjonsformen har mye for seg.

– Vi måler kunnskapen og bevisstheten om brystkreftaksjonen hvert år, og vi ser klart en økt oppmerksomhet. Vi ser også at stadig flere kjøper den rosa sløyfen, som er selve symbolet på brystkreftsaken, sier hun.

Den ellers hvite bygningen i Ekebergåsen farges rosa ved hjelp av lyssetting.

Innehaver ved Ekebergrestauranten, Bjørn Tore Furuset, sier han er glad for å kunne hjelpe til i Rosa sløyfeaksjonen.

– Vi er glade for å kunne gjøre vårt i denne aksjonen, sier han.

Rosa sløyfeaksjonen sørger for å lyssette kjente bygg, og hittil er Tyholt-tårnet i Trondheim, Fløien Folkerestaurant i Bergen, Festningen i Kristiansand og Slottsfjelltårnet i Tønsberg farget rosa.

Internasjonal bevegelse

Målet med Rosa sløyfeaksjonen 2009 er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon samt å samle inn penger til brystkreftforskning. Foreningen for brystkreftopererte (FBB) og Kreftforeningen står sammen om årets aksjon.

Gjennom hele oktober farges Norge rosa gjennom ulike aktiviteter og arrangementer ved hjelp fra privatpersoner, foreninger og bedrifter.

I Norge har Rosa sløyfe blitt markert siden 1999. Rosa sløyfe, eller Pink ribbon, har sitt opphav i USA der amerikanske kvinner krevde større bevilgninger til brystkreftforskning. I dag markeres Rosa sløyfe verden over med ulike aktiviteter og ved å lyse opp bygninger i rosa (som Eiffeltårnet og Niagarafallene). Men først og fremst går man med den rosa sløyfen som brukes for å vise solidaritet med brystkreftrammede.

Hvert år rammes nærmere 3000 kvinner i Norge av brystkreft. Det betyr at hver tiende kvinne blir rammet i løpet av livet. Den nyeste statistikken viser imidlertid at økningen i antall tilfeller og antall som dør av brystkreft har flatet ut.

Takket være forskning overlever stadig flere av de som rammes.

Mamma Mia!

Forestillingen Mamma Mia!, som Nordstrands Blad har skrevet om flere ganger grunnet lokale aktører, støtter Rosa sløyfe. I hele oktober går deler av billettinntektene til aksjonen. I tillegg gis overskuddet av forestillingen 29. oktober.

– Vi er glade for å kunne gi vår støtte til Rosa Sløyfe aksjonen. Mamma Mia! internasjonalt har gjennom mange år vært fast støttespiller og samarbeidspartner til organisasjonen The Breast Cancer Research Foundation i USA. Internasjonalt har dette generert over tre millioner kroner til forskning og forebygging av brystkreft. Derfor er det helt naturlig for oss å støtte Rosa Sløyfe i Norge, sier Mamma Mia! s norske produsent, Maria Mediaas.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere