RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Butikken åpnet igjen i dag (mandag) klokken 11. FOTO: Arkiv
Butikken åpnet igjen i dag (mandag) klokken 11. FOTO: Arkiv

Rotter på Rema 1000

Mattilsynet i Oslo stengte fredag Rema 1000-butikken på Karlsrud etter klage fra en kunde. Det har vært problemer med rotter, får Nordstrands Blad opplyst ved Mattilsynet.

KARLSRUD/LAMBERTSETER: En rekke beboere i Lambertseter-området har kontaktet Nordstrands Blad i helgen etter å ha møtt et skilt på Rema 1000 på Karlsrud med beskjed om at butikken er stengt på grunn av driftsproblemer. Nå viser det seg at problemene skyldes rotter.

Fant gnagemerker

Da Mattilsynet kom på stedet fredag fant de både gnagemerker etter rotter, og avføring.

Seniorinspektør Arne Brørs i Mattilsynet forteller at det ikke er så ofte de er tvunget til å stenge dagligvareforretninger, der det meste av matvarene jo er pakket inn.

– Gjengangerne blant dem som må stenge er gjerne gatekjøkken og restauranter, sier Brørs.

Han opplyser at inspektørene som rykket ut fredag gikk gjennom rapporter fra et firma som bekjemper skadedyr, og fant da at Rema 1000-butikken har hatt et pågående problem med rotter den siste tiden. Problemet var av et slikt omfang at de fant å kreve stenging, etter å ha funnet gnagespor og avføring i både lager og inne i forretningen.

Forretningen har jobbet på spreng i helgen for å få alt i orden, og har levert søknad om å få åpne igjen. Søkaden ble innvilget, og butikken åpnet klokken 11.

– De har dokumentert hva som er gjort for å stenge skadedyrene ute og få avsluttet problemene, sier seniorinspektør Arne Brørs til Nordstrands Blad.

– Alt er i nå orden

Regionsdirektør REMA 1000 Oslo sier det var indikasjoner på at det kunne være skadedyr i butikken, som gjorde at de stengte.

– Vi holdt stengt til vi var sikre på at alt er i orden. Nå er butikken åpnet igjen. Vi beklager de ulempene dette har medført for våre kunder. Vi har benyttet oss av vår samarbeidspartner, ISS Skadedyrservice, som har bistått oss hele helgen, sier Dahl.

– Vedlikehold og den skadedyrsikring som er påkrevd er utført. I tillegg initierte butikken selv blant annet fjerning av hele avfallshåndteringssystemet. Alle rutiner og oppfølging er også gjennomgått og utbedret. Allikevel stenger man når det er indikasjoner på skadedyr, selv om ingen kunder er blitt berørte. Vi samarbeider godt med Mattilsynet og er glade for at de hjelper oss i slike situasjoner. Matsikkerhet og mattrygghet er det aller viktigste for vår del, avslutter Dahl.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere