RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

GULL: Andrea Sjøvoll, leder i PRESS, presenterte vinneren.
GULL: Andrea Sjøvoll, leder i PRESS, presenterte vinneren. Foto: Foto: Janina Lauritsen

Russedress vinner årets Gullbarbie

Klesmerket Russedress vinner den lite attraktive prisen på grunn av sitt skjønnhets- og sexpress i reklamene sine. Leder i PRESS, Andrea Sjøvoll, mener Russedress dytter grensene for hva som er akseptabelt.

OSLO: – Ungdommene kjenner seg ikke igjen i reklamene, derfor er de best på å få unge til å føle seg verst, sier Andrea Sjøvoll.

I løpet av 2013 har Russedress måttet trekke tilbake både et strykemerke og et reklamebilde grunnet sterke reaksjoner fra blant andre Forbrukerombudet.

Dytter grensene

– Dette viser tydelig at Russedress dytter grensene for hva som er akseptabelt, spesielt med tanke på at selskapet retter seg mot en ung målgruppe, sier Sjøvoll.

Hun mener også at når Russedress med sine kampanjer setter standarden for hvordan russen skal se ut og hvordan de skal feire russetiden, får det alle som ikke passer inn i idealet til å føle seg utilstrekkelige.

PRESS opprettet kåringen Gullbarbie i 2010, som en motvekt mot reklame- og mediebransjens skjønnhetspress.

– Bransjen forteller oss at det finnes kun én måte å være vakker på. De er verdens største mobbere. Vi ønsker å nå ut til ungdom med budskapet om at det finnes mange flere enn én måte være vakker på, og vi ønsker å bruke kampanjen til å vise mediebransjen at de bør begynne å vise et større mangfold av kropper i sin markedsføring, sier Sjøvoll.

– Vi setter hardt mot hardt. Når de henger ut hvordan vi ser ut, så henger vi ut deres måte å markedsføre på.

Les også: Fjortenåringene som forbauser moteverdenen

Konkrete målgrupper 

Blant de inviterte til kåringen, var representanter fra Rød Ungdom, Sosialistisk Ungdom, Kristelig Folkepartis Ungdom og Unge Venstre. De hadde møtt opp for å diskutere hvilke skritt det må tas for å forhindre skjønnhetspress blant ungdommen.  

– Russedress har en konkret målgruppe, de vet nøyaktig hvilke knapper de skal trykke på og det skremmer meg, sa Ingrid Keenan i Unge Venstre, under debatten.

– Det er forferdelig at noen tjener penger på at folk har dårlig selvbilde. Vi må sette folk foran penger, sa Runa Fjellanger i Rød Ungdom.

– Oppmuntrer til kjærlighet

Björn Borg var nominert fordi de «bruker overdrevent seksualisert reklame for å selge boxere til en ung målgruppe med sin kampanje «Weapons of Mass Seduction».  

Global PR Manager, Pernilla Johansson, forteller at Björn Borg er stolte av kampanjen og de syns det er trist at den tolkes negativt.

 – «Weapons of Mass Seduction» er en kampanje der vi oppmuntrer til mer kjærlighet i verden i stedet for krig. Undertøysreklame er sexy på det viset at den alltid kommer til å vise mye hud, men vi vil med en stor dose humor og selvironi fremstå som avslappede i vår kommunikasjon.

Björn Borg har gjennomført en regelbundet markedsundersøkelse, og Johannson kan fortelle at reklamen generelt ikke oppfattes som sexistisk av hovedmålgruppen som er 20-30-åringer, og heller ikke av yngre målgrupper.

– Vi beklager virkelig at Gullbarbiens jury har oppfattet den negativt.

PRESS-leder Sjøvoll er uenig i at kampanjen oppfordrer til kjærlighet.

– Hvis poenget er å oppfordre til kjærlighet, så er «seduction» feil bruk av ord. Det oppfordrer til sex, ikke kjærlighet.

Her kan du lese hvorfor Russedress, Hennes & Mauritz og Björn Borg ble nominert

Russedress ønsket ikke å kommentere saken, og det har ikke lykkes dittOslo å komme i kontakt med H&M.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere