RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

2011-modeller: Sverre Karlsen står mellom to av de tre siste Saab-eksemplarene Thrane-Steen på Skøyen har for salg. Verksmesteren tror ikke det kommer til å by på store problemer å få solgt sine absolutt siste Saab-eksemplarer.
2011-modeller: Sverre Karlsen står mellom to av de tre siste Saab-eksemplarene Thrane-Steen på Skøyen har for salg. Verksmesteren tror ikke det kommer til å by på store problemer å få solgt sine absolutt siste Saab-eksemplarer. Foto: Begge foto: Gunn Benjaminsen

Saab har produsert sin siste bil

Byens største Saab-forhandler garanterer at bileierne ikke skal tape på bilprodusentens konkurs.

SKØYEN: – Saab-eiere kommer ikke til å tape på konkursen, sier verksmester ved Thrane-Steen på Søkyen, Sverre Karlsen.



Etter lang tids usikkerhet rundt framtidig drift av Saab, begjærte bilprodusenten seg konkurs 19. desember. Med i dragsuget følger den norske Saab-importøren.

Thrane-Steen får ansvaret

I Norge er det 5117 nye Saab-eksemplarer med reklamasjonsrett. Forbrukerrådet opplyser om at Saab-eiere skal rette garanti- og reklamasjonssaker til forhandleren som solgte bilen.

Thrane-Steen er derfor forpliktet til å håndtere både garanti- og reklamasjonssaker på Saab-eksemplarene de har solgt, et ansvar Karlsen forsikrer at skal etterfølges.

– Vi skal ta godt vare på Saab-eierne også i framtiden, sier Karlsen.

Ingenting å hente i Sverige

Utleggene Thrane-Steen har i forbindelse med garanti- og reklamasjonssaker kan bilforhandleren se lenge etter.

Ettersom både importør og produsent er konkurs, har Saab-forhandlere ikke lenger mulighet til å kreve å få sine utlegg dekket av dem.

Fortsatt nye deler

Over 40.000 nordmenn eier en Saab, og mange spør seg nå om de vil ha tilgang til deler i årene som kommer.

– Saab Automobile Parts, som produserer bildeler til Saab, har ikke gått konkurs, sier Karlsen.

Den svenske staten har eierinteresser i Saab Automobile Parts, noe som trolig betyr at delprodusenten vil ha en stabil drift i årene som kommer.

Nytt merke?

Hva som skjer videre med bilsalget hos Thrane-Steen etter konkursen, er uvisst.

– Rundt en tredjedel av bilene vi har solgt de siste årene, har vært Saab, sier Karlsen.

Verksmesteren kan så langt ikke si noe om konkursen vil føre til at Thrane-Steen må legge om driften. Det er heller ikke avgjort om bilforhandleren skal begynne å selge et nytt bilmerke.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere