RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Klar til avgang: Petter Daae Slipher fra Plankontoret for Grouddalen og Hans Andreas Fristad fra Oslo Sporveier er godt fornøyd med at busslinje 59 er på plass.
Klar til avgang: Petter Daae Slipher fra Plankontoret for Grouddalen og Hans Andreas Fristad fra Oslo Sporveier er godt fornøyd med at busslinje 59 er på plass.

Samarbeid på tvers

Plankontoret for Groruddalen støttet Oslo Sporveier med 2 millioner kroner for å få på plass en tverrgående busslinje. Sist søndag rullet buss 59 fra Tveita til Tonsenhagen for første gang.

TVEITA: Enheten som ligger under Byrådsavdelingen for byutvikling har ikke for vane å støtte prosjekter med driftsmidler, men i dette tilfelle valgte de å gjøre et unntak. Uten Plankontorets millionstøtte ville ikke Oslo Sporveier ha satt opp busslinje 59. Den årlige driftskostnaden ligger på 4 millioner kroner.
En tverrgående busslinje har lenge vært etterspurt blant beboere og miljøaktivister i Groruddalen i mange tiår og nå er den endelig på plass. Busslinje 59, som Lokalavisen Groruddalen omtalte i forrige uke, vil gå fra Tveita, via Alnabru, og opp til Tonsenhagen.

Jomfrutur

Forrige torsdag inviterte Oslo Sporveier presse og beboere i nærmiljøet til premieretur med den nye bussen.
Og stemningen var god da buss 59 slynget seg ned fra Tveita i retning Alnabru.
Plankontoret for Groruddalens prosjektleder, Petter Daae Slipher, var fornøyd etter "førpremièren", og han har tro på at den nye busslinjen vil bli godt mottatt.
Denne busslinjen vil binde dalen sammen, og forsåle er at den skal frakte folk til og fra arbeid, ulike kulturhus og kjøpesentre. Jeg er sikker på at både unge og eldre vil benytte seg av tibudet, sier han.
Et av våre hovedmål er å bedre miljøet i Groruddalen. Kollektivtilbudet må bedres for at vi skal få til det, mener Slipher.

Prioriteringer

Informasjonssjef i Oslo Sporveier, Hans Andreas Fristad, forteller til Lokalavisen Groruddalen at det aldri ville vært aktuelt å sette opp busslinje 59 uten støtte fra Plankontoret.
Uten eksterne midler og tilskudd hadde vi ikke fått det til. Det handler rett og slett om prioriteringer. Det er lettere å realisere prosjekter når flere blir med på å dra lasset.
Ifølge Oslo Sporveier tar det et år å innarbeide et nytt tilbud i markedet, og det vil derfor ta tid før man kan si noe om at busslinjen har blitt en suksess eller ikke.
Problemet med de gamle busslinjene i Groruddalen har vært mange, noe som også Natur og Ungdom Oslo påpekte i forrige uke. Få avganger på kvelden og ingen i helgene har skapt hodebry for groruddøler i alle aldre i lang tid.

På nye trakter

Noen av beboerne på Tveita ble som nevnt invitert med på befaring torsdag formiddag, og de satte stor pris på å bli fraktet fra den ene siden av dalen til den andre.
Odbjørg Kaintz og Liv Vera Pedersen var blant dem hygget seg på turen.
Her har jeg aldri vært før, sier Odbjørg i det bussen ruller gjennom boligstrøket på Tonsenhagen.
Bussturen har vært veldig fin. Dette var moro, fortsetter Liv Vera.

Til Alnabru

De to venninnene er sikre på de kommer til å bruke busslinje 59 i tiden framover.
Det blir som regel til at man bare går på Tveita senteret, og det blir man jo lei av. Nå blir det lettere å komme seg litt rundt, forteller Odbjørg.
Jeg gleder meg til å ta bussen til og fra Alnabru. Jeg har vært der nede et par ganger, men da har jeg vært nødt til å gå tilbake til Tveita. Det er tungt skal jeg si deg, men det blir det slutt på nå, ler Liv Vera Pedersen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere