RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Oslos folkevalgte sier ja til å innføre dieselforbud i hovedstaden. Og gruppelederne selv kjører miljøvennlig.
Oslos folkevalgte sier ja til å innføre dieselforbud i hovedstaden. Og gruppelederne selv kjører miljøvennlig. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

Sier ja til dieselforbud - sjekk hva Oslo-politikerne kjører selv

Sist oppdatert:
Bare to blir rammet av forbudet.

OSLO: Onsdag la byrådet i Oslo fram sin tiltakspakke mot luftforurensing i Oslo.

Et av forslagene er å innføre dieselforbud i Oslo på dager med høy forurensing. Forslaget kommer etter lovendring som kom tidligere i vinter, der hver enkelt kommune kan innføre lavutslippssoner.

Da lovendringen kom skapte det stor debatt, men byrådet i Oslo var tidlig ute med å fastslå at det vil bli innført lavustlippssoner - eller altså dieselforbud - i Oslo.

Les også: Her blir det diesel-forbud i Oslo

Og selv om forslaget ennå ikke er vedtatt i hovedstaden, kan dittOslo allerede nå avsløre at det er bredt flertall i bystyret om å innføre avgiften.

Dét blir ikke et stort problem for de ulike partienes gruppeledere i bystyret - med to unntak. De fleste kjører nemlig svært miljøvennlig.

Sjekk hva de svarte, da dittOslo tok en spørsmålsrunde blant gruppelederne i bystyret.

Dette er spørsmålene de fikk:

1. Er du for eller mot dieselforbud?

2. Har du bil selv? I så fall hvilken?

Libe Rieber-Mohn (Ap):

1. Jeg er for.

2. Ja, jeg kjører bil, en Buddy el-bil.

Marianne Borgen (SV):

1. Ja, jeg er for. SV er for høye avgifter på alt fossilt drivstoff.

2. Jeg sykler mest, men har bil. Jeg kjører en Peugot el-bil (Trilling).

Toril Berge Flatabø (V):

1. For.

2. Ja, en Toyota Corolla (bensin).

Erik Lunde (KrF):

1. Jeg er for dieselforbud.

2. Jeg kjører bil, men har ikke egen bil. Vi er med i Bilkollektivet.

Harald Nissen (MdG):

1. Miljøpartiet De grønne er for diselavgift. Men, alt fokus på lavutslippssoner, færre diselbiler og høyest mulig andel Euro VI-lastebiler i bilparken er ikke løsningen for byluften. Selv om dette har god effekt på NO2-utslippene, har det liten effekt på svevestøv. Det som vil monne er at bilen gis mindre plass i Oslos gater.

2. Jeg kjører ikke bil selv!

Bjørnar Moxnes (R):

1. Det er blitt så ille i Oslo Oslo at flere med hjerte- og lungeplager dør, kort tid etter dager med ekstra høy luftforurensning. Forurensninga fører også til at folk med luftveisplager må holde seg hjemme i stedet for å dra på jobb. Dette kan vi ikke leve med, derfor trenger vi effektive tiltak mot luftforurensning. Et av disse tiltakene er dieselforbud på verstingdagene, som vi støtter. Men byrådets tiltakspakke blir bare småtteri så lenge de samtidig går inn for å bygge en 14-felts motorvei inn til Oslo vestfra. Det vil gi massiv vekst i bilkjøring og forurensing, og nulle ut alle positive effekter av andre klimatiltak.

2. Jeg har en Peugeot 307. Til og fra jobb bruker jeg trikken.

Carl I. Hagen (Frp): 

1. Vi er mot dieselforbud. Vi vil ikke forby bruk av en bil som er fullt lovlig og som blir stadig bedre.

2. Jeg har bil, og det er en dieselbil. Det er en Volkswagen Tiguan, og den er veldig ren og pen.

Øystein Sundelin (H):

1. Jeg håper vi unngår det, men dersom byluften er uutholdelig og setter mennesker i fare, så er det viktigere å ta vare på menneskene enn dieselbilene.

2. Jeg har en BMW 1serie (diesel).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere