RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nordiske vinterdekk bør ha ti prosent mer luft for å gi optimale egenskaper både på vinterføre og på barmark, mener Frank Larsen.
Nordiske vinterdekk bør ha ti prosent mer luft for å gi optimale egenskaper både på vinterføre og på barmark, mener Frank Larsen. Foto: Foto: Øivind Skar

Sikker kjøring med vinterdekk

Dekkbransjen mener at bilister bør ha ti prosent ekstra luft i hjulene.

Gamle sannheter står for fall når nye kommer til. Det siste er at du bør kjøre med ti prosent mer luft i hjulene enn bilprodusenten anbefaler som høyeste verdi om du har såkalte nordiske vinterdekk på bilen, med eller uten pigger. Dette kommer i tillegg til oppfordringen om å benytte høyeste oppgitte verdi for lufttrykk i dekkene uansett dekktype og årstid.

Bak anbefalingene står de store dekkleverandørene.

Bruk høyeste verdi

Hva som er riktig dekktrykk for akkurat din bil, finner du i instruksjonsboka. For enkelhets skyld står det som oftest også i bilens dørkarm eller på innsiden av tanklokket, og nesten alltid oppgitt med to verdier. Den laveste er for ubelastet bil, den høyeste verdien for fullt feriepakket bil.

Frank Larsen i Continental Dekk Norge fronter utspillet om ekstra luft:

– Norske kjøreforhold med svinger, kurver og ofte ujevn vei krever det optimale av dekkene. Vi mener derfor at den høyeste verdien alltid bør brukes for å ta ut det beste i dekkene, altså den verdien bilprodusenten har oppgitt å bruke for belastet bil. Dette gjelder hele året og for alle dekktyper, påpeker Larsen.

Legg på ti prosent

Frank Larsen sier at det i Norge er ganske vanlig med midtslitasje på dekkene forårsaket av for lavt lufttrykk. Dette gjelder spesielt på drivhjulene. God dekkøkonomi vil altså være å følge de nye anbefalingene.

– I tillegg går vi ut med spesielle anbefalinger for nordiske vinterdekk. Dette er den dekktypen de fleste har på bilen uansett om dekket er pigget eller piggfritt. De beste nordiske vinterdekkene har skarpe skuldre, myk gummi og mange lameller for å gi godt grep på is og snø. Men nordiske vinterdekk har ikke like gode egenskaper på bar mark og våt vei. Derfor mener vi dekktrykket bør økes ytterligere med ti prosent, sier Frank Larsen.

Larsen regnes som en av landets fremste dekkeksperter og holder nærmest kontinuerlig kurs om bildekk.

– Husk at også vinterdekkene blir stadig bredere. Det som for få år siden ble regnet som brede dekk, er nå standarddimensjoner. Ved å øke lufttrykket optimaliseres fotavtrykket ytterligere, dekket stabiliseres bedre og barmarkegenskapene forbedres uten at dette går ut over vinteregenskapene på snø og is.

– Ikke glem å kontrollmåle dekktrykket med kalde dekk, avslutter Frank Larsen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere