RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fredrik Skårdalsmo og samboeren Janne Bråten er svært fornøyd med bilen de kjøpte i Tyskland.
Fredrik Skårdalsmo og samboeren Janne Bråten er svært fornøyd med bilen de kjøpte i Tyskland. Foto: Foto: Anne Elisabeth Næss

Sikkert bilkjøp i utlandet

Det er nemlig ikke helt enkelt dersom du vil gjøre alt selv.

– Det var mye jobb, men definitivt verdt det, sier Fredrik Skårdalsmo og Janne Bråten. De hentet sin 1999-modell Citroën XM fra det de kaller «en luguber bilsjappe» i Tyskland.

Politistopp

Samboerparet gjorde nesten alt rett da de hentet bilen hjem til Kongsberg i fjor. Den eneste «tabben» var at de trodde det skulle være greit å kjøre til Svinesund med tyske prøveskilt. Det var det ikke.

– Først ble vi stoppet av politiet i Sverige, som ga oss 1200 kroner i bot for å kjøre med ulovlige skilter. Vi fikk heldigvis lov til å kjøre til norskegrensa, men der måtte vi sette fra oss bilen fordi vi ikke hadde tyske eksportskilt, forteller Skårdalsmo.

Alt ordnet seg etter hvert for paret. Etter de nødvendige oppmøtene hos Statens vegvesen og Tollvesenet var bilen de betalte rundt 8000 kroner for i Tyskland, registrert.

Da hadde de for øvrig punget ut med cirka 105.000 kroner i moms og avgifter til den norske stat. Det hører med til historien at de fikk tilbakebetalt rundt 80.000 kroner.

– Vi fikk Tollvesenet til å beregnet bruksfradraget etter den alternative metoden. Jeg visste det ville lønne seg fordi det er en litt eldre bil med høy kilometerstand og stor motor, fastslår Skårdalsmo.

Fikser papirer

30-åringen er bilinteressert og tidligere bilmekaniker hos Citroën. Han var dermed ikke bekymret for å kjøpe bilen fra en uautorisert forhandler.

– Skal du gjøre det, bør du ha svært god peiling på bil. Ellers vil jeg fraråde det, sier Benny Christensen, bilekspert i Broom.

Han mener det tryggeste er å kjøpe hos en autorisert forhandler, med tanke på både pålitelighet og forbrukerrettigheter.

– I tillegg ordner de med alle papirer, fikser eksportskilt og forsikring til grensa og tilbakebetaler eventuell momsrefusjon, legger han til.

Høyere risiko

Christensen har selv aldri kjøpt bil i utlandet, bare vurdert det mange ganger.

– Det er veldig mye å sette seg inn i hvis man vil gjøre hele jobben selv, men det er utvilsomt penger å spare. Samtidig blir risikoen høyere.

– Det enkleste er kanskje å bruke en bilmegler eller et speditørfirma. Det koster litt ekstra, men du kan fortsatt spare titusener av kroner på bilkjøpet. Hvor mye du sparer, avhenger av bilmerke, modell og flere andre faktorer. Derfor bør man sjekke og sammenligne og finne ut hva staten skal ha, sier Benny Christensen.

Giganter på nett

De siste ti årene har nordmenn årlig privatimportert rundt 30.000 biler fra utlandet, de aller fleste fra Tyskland, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Erling Stavheim, som driver den nyoppstartede søkemotoren Mobile24.no, har som mål at vi skal hente mange flere biler utenfor Norge. Nettstedet samarbeider med Mobile.de, den tyske nettgiganten på bilformidling.

– Om noen år tror jeg enda flere nordmenn oppdager hvor lett og hvor mye rimeligere det er å kjøpe bil fra autoriserte forhandlere eller bilmerkenes egne fabrikkutsalg i Tyskland. Vi samarbeider med Øivind Johansen Transport, som ordner alt fra du har betalt bilen og fått oversendt papirene du skal ha. Det koster cirka 10.000 kroner å bruke speditør, men det lønner seg med tanke på pengene og tiden du sparer, mener Stavheim, daglig leder i Mobile24.no.

Slik utregnes avgiftene

Momsen på 25 prosent beregnes ut fra hva du betalte for bilen hos den utenlandske forhandleren. Det står i kjøpekontrakten.

I tillegg beregnes det moms på frakt- og forsikringskostnader fram til grensa. For deg utgjør denne momsen cirka 1250 kroner.

Etter at momsen er betalt, må bilen til Veivesenet, som finner ut hva du skal betale i engangsavgift.

Engangsavgiften beregnes ut fra bilens vekt, motoreffekt og CO2-utslipp, minus bruksfradrag som regnes ut fra når bilen ble registrert første gang. Eksempelvis får du 30 prosent i fradrag hvis bilen er over to år, og 50 prosent i fradrag dersom bilen er mer enn seks år. Bruk kalkulator hos www.toll.no.

Bilen kan registreres hos Veivesenet når engangsavgiften – samt vrakpantavgiften på 1300 kroner – er betalt. Trafikkforsikring må også være ordnet. Sjekkliste hos Vegvesen.no.

Du kan velge alternativ beregning av bruksfradrag på bilen, men engangsavgiften betales uansett først. Det kan være lønnsomt når du kjøper litt eldre biler med stor motor og høy kilometerstand. Husk at denne alternative og mer avanserte beregningsformen er bindende, uansett om det blir dyrere eller billigere for deg som privat bruktbilimportør. Tollvesenet har beregningskalkulator.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere