RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sint gammel mann tar ordet!

Glattføret er kommet. 14. november så jeg flere gamle mennesker på Røa som hadde vanskelig for å komme frem dit de skulle. En gammel dame sa til meg at hun ikke turte å gå ut om vinteren. Ikke fordi det var kaldt, men fordi hun var redd for å falle. Dessverre er det i dag altfor mange private og offentlige virksomheter som er ansvarsløse og ikke følger hva loven sier om fjerning av is og snø. På Røa sentrum er det særlig ille.

Jeg er i god form selv om jeg er gammel, men den 14.mars gikk jeg i bakken utenfor en butikk her i området på grunn av farlig glatt føre og en løs kantsten. Jeg ble ikke friskmeldt før 8. august, og har fremdeles noen ettervirkninger av skaden. Det har vært flere uhell utenfor samme butikk, som flere ganger er blitt anmodet om å fjerne is og snø uten reaksjon. Butikksjefen forsvarte seg med en rengjøringsavtale, som man senere måtte innrømme ikke eksisterte. Jeg tok kontakt med kjeden. Tonen var god til å begynne med, men da jeg kom med krav om dekning av utgifter og erstatning ble tonen en annen. Regningen var lav i forhold til skadens omfang, men talsmannen for kjeden ville sende saken over til vårt forsikringsselskap. Jeg ville vite navnet på forsikringsselskapet hadde avslått kravet. Firmaet meddelte meg at det kunne være villig til å betale meg 1/3 av kravet. Da får det heller være. Jeg ville vite hva slags assuranseselskap som hadde avslått og fikk et telefonnummer til en konsulent i forsikringsbransjen. Etter en samtale fikk jeg et brev fra ham som meddelte at angjeldende forsikringsselskap var eiet av kjedens norske gründer og registrert i Sverige, men at slik erstatning lå utenfor forsikringsselskapets virksomhet. Vel, det er vel ikke noe galt i at nordmenn registrerer et firma i Sverige, men hvorfor alt dette tåkepratet fra kjedens administrasjon?

Jeg bestemte meg for å undersøke litt mer om forholdene rundt slike skader. Jeg registrerte skaden i det forsikringsselskap jeg selv bruker. Jeg tok kontakt med forsikringsselskapenes skadekontor og med Statens Seniorråd. Fra de to siste var svarene bare "God dag mann økseskaft". Jeg henvendte meg til en Stortingskomité per telefon. Jeg fikk beskjed om at den ikke var å få i tale, da komiteen var på reise. Jeg skrev brev og fikk svar om at brevet var sendt samtlige komitémedlemmer. Jeg hørte ingenting, skrev flere brev og tok flere telefoner. Tilslutt kom det fra sekretariatet at denne komiteen behandlet bare oppdrag som kom direkte fra Stortinget. Hvorfor sa ikke sekretariatet det med en gang og kom med et forslag på hvem jeg skulle kontakte?
Jeg kommer til å fortsette. Ikke på egne vegne, men på vegne av alle gamle som private og det offentlige bare skyver under matten når det skal behandles for det de har ansvar for.


Etter at folk er fylt 70 år blir ulykkesforsikringene sterkt redusert. Mange har kanskje betalt ulykkesforsikringer gjennom hele sitt voksne liv uten at noe er blitt utbetalt p.g.a. skader, men likevel når de er blitt gamle er det kroken på døren. Noen forsikringsselskaper er forresten smidigere og romsligere enn andre.
I flere tilfeller har yngre og gamle fått betydelige erstatninger ved å gå til rettssak. Det har sin årsak. Men det er for mange mennesker som ikke vet hvordan de skal nå frem i retten. Og i tillegg kommer det at advokater skal ha fra kr. 850,- ril kr. 1500 ,- i timen. En liten rettssak kan fort komme opp i kr. 100 000,- Gamle tør ikke bgi seg ut på det. Urettferdigheten understrekes ved at unge mennesker som ikke gidder å arbeide kan sørge for å bli uføretrygdet og får gratis advokat og rettshjelp. Hvem betaler rettsutgiftene og advokater for Nokas-gjengen og Mulla Krekar? Det burde de gamle få et vink om.

Så er det en ting til. Når man vil ta opp slike saker med butikker så skylder de på hunseieren mens huseieren skylder på leietakeren. Jeg har nylig snakket med en som har vært oppe i en slik sak og da kom det frem at det er huseieren som er den endelige ansvarlige for at området rundt innganger og fortau er i orden. Men det er klart at leietakere ikke kan frasi seg ansvar når dem de tjener penger på blir skadet utenfor butikken.

I avisene kan vi lese at Oslo ligger på verdenstoppen når det gjelder lårbensbrudd. Dette skal jeg ikke forsøke å kommentere. Selv norske forskere på området har det ikke klart for seg hvorfor. På sykehusene ligger 1500 syke mennesker og venter på plass i sykehjem. Det er langt mer man kan skrive om rundt forhold som her er nevnt.

Eldre i dette landet må slåss for sine rettigheter. De må engasjere venner, familie og interesserte for å nå frem. Eldrebølgen er snart på full vei. Og får vi ikke politikere som arbeider mer vettugt og raskere enn de gjør i dag så vil de midt oppe i eldrebølgen oppleve en uhyggelig tsunami.

Christian H. Taranger sr.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere