RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Veien er bare en transportetappe ut av det urbane for Wrangler.
Veien er bare en transportetappe ut av det urbane for Wrangler. Foto: Alle foto: Øivind Skar

Sjekk denne dinosauren!

Jeep Wrangler har eksistert siden 1941. Det beste fra originalen er fortsatt intakt.

Jeep Wrangler handler ikke om fornuft eller nytte, selv om bilen sikkert i noen tilfeller både kan være et fornuftig og nyttig valg. Nei, dette handler utelukkende om livsstil, om å sende signaler og om å skille seg ut. Når alle de emosjonelle valgene er tilfredsstilt, stikker fornuften hodet fram og spør om du ikke skal ha med vinsj som fastmontert ekstrautstyr i støtfangeren for å komme opp den siste kneika til utposten «der ingen skulle tru at nokon kunne bu».

Hva slags bil snakker vi om?

En dinosaur av en SUV der Clint Eastwood flimrer over netthinna allerede før du sitter bak rattet. Wrangler får enhver kjøretur til å bære preg av ekspedisjon, enten bilen er en toseter med grønne skilt eller personbil så tungt avgiftsbelagt at burde fått julekort signert finansministeren.

Hvordan er den å kjøre?

Forferdelig, om man er vant til å ratte en moderne bil. Men det er helt irrelevant for dem som kan tenke seg en Wrangler, for de vil jo helst kjøre helt andre steder enn der det er vei. Veien er kun en transportetappe til prærien.

Hva er under panseret?

2,8 liters VM Motori dieselmotor med 200 hk effekt og 460 Nm i dragkraft koblet til en gammeldags firetrinns automatgirkasse som stikker av med altfor mye effekt. Men bevares, det holder for de fleste selv med hestehenger på slep.

I USA sitter naturligvis en diger bensinmotor under panseret på Wrangler. Da blir den enda morsommere å leke med.

Hva gjør den spesiell?

Alt. Wrangler handler om nostalgi og knapt noe annet. I likhet med Land Rover Defender har bilen overlevd mot alle odds. Takk for at noen fortsatt våger å bygge urbilen.

Reduksjonsgir, mye moment og bra bakkeklaring gjør at du med Wrangler først kjører deg fast på helt utilgjengelige steder.

Hva er bilens svakheter?

Hvis du ikke har hjertet på innsiden av Wrangler, vil du knapt finne noe som er bra i denne doningen.

Wrangler trekker maksimalt 2090 kilo på tilhengerkroken, konkurrenten Land Rover Defender trekker 3500 kilo.

Hvem passer den for?

Alle som får lov (og har råd) til å hente fram gutten i seg, enten vedkommende er mann eller kvinne.

Hva koster den?

Fra rett under 400.000 som toseter varebil til 680.000 kroner som rimeligste personbil. 290.000 kroner er neppe baksetet verd i denne bilen.

Konkurrenter?

Land Rover Defender, alternativt brukt Mercedes Geländewagen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere