RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

MILJØBYRÅD: Ola Elvestuen (V) ved Ormsundterminalen. Innen 2015 skal containerterminalen flyttes til Sjursøya. Dette er et av flere tiltak som skisserer i den ferske handlingsplanen mot havnestøy som er utarbeidet av Oslo Havn og Oslo kommune. Foto: Kristin Trosvik
MILJØBYRÅD: Ola Elvestuen (V) ved Ormsundterminalen. Innen 2015 skal containerterminalen flyttes til Sjursøya. Dette er et av flere tiltak som skisserer i den ferske handlingsplanen mot havnestøy som er utarbeidet av Oslo Havn og Oslo kommune. Foto: Kristin Trosvik

Skal bedre nattesøvnen til støybelastede naboer

Miljøbyråd Ola Elvestuen (V) er godt fornøyd med den ferske planen for reduksjon av havnestøy. – Nå gjenstår gjennomføringen, sier han.

OSLO HAVN: Denne uken ble den ferske «Handlingsplan mot støy fra havnevirksomhet i Oslo» sendt til bystyret for behandling. Planen er utarbeidet i samarbeid mellom Oslo kommune og Oslo Havn KF.

LES OGSÅ: Oslo Havn innrømmer støy

LES OGSÅ: Ulovlig støy skal koste en halv million

– Støy fra havnen har vært et vedvarende problem over lang tid. Dette er jo en særlig utfordring i Oslo i og med at vi har en havn som ligger så sentralt med boliger i umiddelbar nærhet, sier Elvestuen. Handlingsplanen er omfattende og inneholder både kortsiktige og langsiktige planer for reduksjon av havnestøy.

– Det er tre-fire hovedelementer jeg vil fremheve. Det viktigste er vi skal flytte containerterminalen lenger unna bebyggelsen, fra Ormsund til Sjursøya. Dette er et arbeid vi er godt i gang med og som vi skal være ferdig med innen 2015, sier byråden.

Mer dagdrift

Den nye terminalen på Sjursøya skal være utstyrt med nytt og mer støysvakt utstyr. Alle ansatte på terminalene blir jevnlig kurset for å lære seg arbeidsmetoder som kan redusere støyplagene for naboene.

Vesentlig for å redusere støyplagene for naboene blir også å legge mer av driften til dagtid.

– For å få til dette er det helt avgjørende at vi får til en avtale med laste- og lossearbeiderne, sier Elvestuen. Dette er et krevende arbeid på grunn av tariffavtalen til laste- og lossearbeiderne.

– Oslo kommune er ikke part i disse avtalene, men vil arbeide videre med å få til en enighet som gjør at havnen kan drives effektivt hele dagen, sier byråden.

Et stort prosjekt som på lang sikt også vil redusere havnestøyen vil være landstrøm, det vil si at skipene kan gå på strøm mens de er i land.

– Det jobbes med dette, men det er noen år før det blir aktuelt på Sjursøya, sier Elvestuen.

– Må være ambisiøse

Oslo Havn er Norges største gods- og passasjerhavn. Når den nye containerterminalen står ferdig i 2015, vil den kunne håndtere dobbelt så mange containere som i dag.

– Vi ønsker jo at mer gods skal fraktes på sjøen, det er mer miljøvennlig. Men når havna ligger midt i byen så må vi organisere oss slik at det ikke blir en støyplage for naboene. Vi må ha høyere ambisjoner enn det man har andre steder. Det handler om å ta situasjonen for naboene på alvor, sier Elvestuen.

Bydel Nordstrand blir i planen pekt på som en viktig høringsinstans i arbeidet mot havnestøy.

Leder for bydelsutvalget på Nordstrand, Arve Edvardsen (H), roser kommunen for arbeidet med handlingsplanen.
– Vi er veldig fornøyd med Oslo kommune og denne planen. Nå er vi opptatt av å se fremdrift, sier bydelsutvalgslederen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere