RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

BEKYMRET: Svein Tellmann frykter ulykker, men kan glede seg over at det skal bli bedre påkjøring til E6 på Manglerud. FOTO: NINA S. OLSEN
BEKYMRET: Svein Tellmann frykter ulykker, men kan glede seg over at det skal bli bedre påkjøring til E6 på Manglerud. FOTO: NINA S. OLSEN

Skal gjøre E6 tryggere

Mange bilister frykter påkjøringene til E6 på Manglerud, men nå skal de endelig utbedres.

MANGLERUD: Svein Tellmann er av mange beboere som er lei av å vente på Manglerud-tunnel, og mener noe må gjøres med påkjøringene til E6 ved Høyenhall skole og Manglerud senter.

– Det blir stadig flere biler. Fra høyenhallsiden er det null meter påkjøringsfelt og svært vanskelig å komme seg ut på E6 uten å tyvlåne kollektivfeltet, sier han.

Hissige bilister

– Det er tross alt E6, med 75.000 biler i døgnet, og man kommer rett ut i veien uten påkjøringsfelt! Det er vanskelig å akselerere opp, og man vet ikke hvor stort fart man får. Det er et faremoment, sier han.

– Jeg har fått mange biler opp i rompa her, noen har også kjørt opp på siden av meg og vist fingeren. Det er mange som er temmelig hissige i trafikken, konstaterer Tellmann.

Situasjonen er lik på den andre siden, selv om det her er et kort påkjøringsfelt.

– Jeg har bodd her i 19 år og det er ikke gjort noe for å bedre situasjonen, fastslår Tellmann.

LES OGSÅ: Østensjø bydelsutvalg kjemper for Manglerud-tunnel

Oppstart til sommeren

En telefon til Statens Vegvesen gir hyggelige nyheter. De har planer for både kollektivfelt og trafikksikkerhet på Manglerud.

Påkjøringene er en del av et prosjekt som nå utarbeides for strekningen Teisen-Ryen.

– Kollektivfeltet skal avkortes mot Ryen for å gjøre plass til påkjøringsfelt. I retning Bryn skal det forlenges, opplyser byggeleder Flemming Jacobsen i Statens Vegvesen.

Støyskjerming er også involvert i prosjektet, som skal ut på anbud i løpet av våren. Målet er å komme i gang til sommeren. Arbeidet skal deles opp i faser, og alt er forventet ferdig om cirka to år.

– Det er både et kollektiv- og trafikksikkerhetsprosjekt. Etterpå blir det tryggere å komme seg ut på E6, sier Jacobsen.

LES MER OM BIL OG TRAFIKK HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere