RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skal påvirke egen læring

Elevrådsrepresentanter fra seks skoler var like før jul samlet på Skullerud skole for å lære mer om hvordan aktive elever kan påvirke egen læring.

Skullerud: Elever vet best hvordan de selv lærer. Derfor bør elevene være med på å påvirke læringen, sier rektor Randi Elisabeth Tallaksen på Skullerud skole.

Først var ideen å arrangere et elevrådsseminar om "aktive elever påvirker læringen" for elevrådet på Skullerud skole. Så fikk skolen hyret inn Jan Christian Vestre, leder i Elevorganisasjonen, som foredragsholder. Og dermed ble elevrådene fra Abildsø, Nøklevann, Bøler, Rustad og Ris skole invitert i tillegg.

Verdenstoppen

Det største problemet i norske skoler er umotiverte elever som ikke når de nasjonale målene. Vi holder seminaret slik at elevrådene kan dra tilbake til skolene sine og sette elevmedvirkning i fokus og gjøre skolene bedre, sier elevrådsleder Anette Brattlie og nestleder Henrik Wangberg på Skullerud skole.

Elevrådslederne fra Skullerud skole holdt en kort innledning før lederen for Elevorganisasjonen tok over talerstolen.

Jeg er uhorvelig opptatt av elevmedvirkning. Norge ligger på verdenstoppen når det kommer til ressursbruk i skolen, men mange elever kjeder seg, er lite motiverte, mangler tilpasset opplæring, opplever mye bråk og uro og én av fem kan ikke lese skikkelig når de går ut av grunnskolen, sa Jan Christian Vestre.

Lovfestet medvirkning

Alle elevene sitter pent på rekke og hører på hva læreren sier. Det er altfor mye fokus på læreren og enveiskommunikasjon. Slik har det vært siden 1500-tallet, sier Vestre.

Det er lovfestet i Opplæringsloven at elever skal være med på planlegging, gjennomføring og vurdering av egen læringsplan. Likevel viser undersøkelser at rundt halvparten av norske elever ikke har innflytelse på egen arbeidsplan. Det har også vist seg at skoler som har liten grad av elevmedvirkning har mer hærverk og mobbing.

Gjennomsnittseleven finnes ikke. Alle elevene på norske skoler er unike og mange lærere vet ikke hvordan de skal tilpasse undervisningen til den enkelte elev. Problemet er at elevene ikke blir tatt med på råd og at mange elevene møter stengte dører når de vil påvirke egen læring, sa Vestre.

Liten grad av medvirkning

Etter Vestres foredrag ble elevene delt i grupper hvor de skulle løse oppgaver og utveksle erfaringer med hverandre. Erfaringene fra de ulike skolene var ganske like. En ting gikk igjen, og det var at elevene i for liten grad fikk være med på å lage egne arbeidsplaner og komme med innspill for tilrettelegging av undervisningen.

Hvis for eksempel lærerne kunne legge ut et forslag til arbeidsplan på internett så kunne vi gi tilbakemelding og si hva vi mener om den, foreslo Atle Stenersen som går på Skullerud skole.

Vi hadde arbeidsplaner før, men de var laget av lærerne, sa Brage Slotnæs Wangen fra Bøler skole

Det er for dårlig hos oss. Lærerne legger ikke opp undervisningen slik vi vil ha den, og lærerne snakker for dårlig sammen. Vi kommer til å ta dette opp med lærerne etter dette seminaret, sa Henrik Elvejord Borg fra Rustad skole.

Alle i gruppa var enige om at seminaret var lærerikt og at de kunne tenke seg å være med i en gruppe som sammen med lærerne for å gi innspill til undervisningsmetoder og tilrettelegging av undervisningen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere