RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Det blir ingen sommerferie på Katrine Giæver, som skal dekorere inngangspartiet til nye MArienlyst skole.FOTO: ERIK TANGEN
Det blir ingen sommerferie på Katrine Giæver, som skal dekorere inngangspartiet til nye MArienlyst skole.FOTO: ERIK TANGEN

Skal pynte skolen

Katrine Giæver, som bor i Gabels gate, skal bruke sommeren på å male et ti meter høyt veggmaleri, ved inngangspartiet på nye Marienlyst skole.

GABELS GATE: Oslo kommune ba meg komme opp med et forslag til et veggmaleri ved inngangspartiet på nye Marienlyst skole. De har valgt meg ut på bakgrunn av ting jeg har gjort før, og jeg synes selvfølgelig det er kjempehyggelig å få en slik forespørsel, sier den lokale kunstneren, da Lokalavisen stikker innom atelieret hennes i Kristian Augusts gate.

I juni setter hun i gang med utsmykning av veggen, som er hele fire meter bred og ti meter høy.

Stucco lusttro, sier du?

Giæver har gjort seg bemerket med bruken av italiensk marmorpuss.

Jeg har jobbet med en gammel italiensk håndverksteknikk som heter stucco lusttro, som går ut på at du legger pigmentet i marmorstøv og kalk ,og legger det på stedet - slik blir det forsteinet, og får en veldig fin fargeoverflate. Skolen hadde vel et ønske om at jeg skulle bruke den teknikken i utsmykningen, sier hun.

Teknikken er såpass avansert at Giæver blir nødt til å hente inn italienske spesialister for å få det opp på veggen.

Friske, lette farger

Det er ikke første gangen Giæver smykker ut offentlige bygg. For ti år siden gjorde hun blant annet utsmykning på Nationaltheateret togstasjon.

Det er derimot første gang hun arbeider for en så ung brukergruppe. Gievær har selv barn på Uranienborg skole, og bør derfor være godt skikket til oppdraget.

Jeg har valgt friske og lette farger jeg tror, og håper, barna kan identifisere seg med, sier hun.

Store forskjeller

Det sier seg selv at det er store forskjeller på å jobbe fritt og å jobbe for en oppdragsgiver. Vi lar Katrine utdype dette:

Når du jobber med kunst til arkitektur, er det alltid mange faktorer du må ta hensyn til. Jeg tror begrensningene kan ha en positiv effekt rent kreativt. Når jeg jobber fritt i atelieret, samtidig som jeg jobber på oppdrag gir de to arbeidsformene ny energi til hverandre, sier hun.

- Når du jobber på oppdrag har du jo også sikret deg en inntekstkilde?

Ja, man vet jo aldri hvor mye man får solgt på en utstilling. Her er jeg derimot sikret betaling, sier hun.

Giæver får 300. 000 kroner til produksjonen, hvilket innbefatter både produksjonskostnader og honorar.

Blir det noe igjen til deg, tror du?

Ja, det må jeg jo passe på at det blir. Når du får et slikt oppdrag er du gjerne totalansvarlig for alle utgifter, så det er min egen oppgave å sikre meg et honorar for arbeidet, sier hun og legger til at Undervisningsbygg har vært veldig behjelpelige, blant annet med lån av stillas.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere