RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bilen venter på grønt lys, men det gjør ikke syklisten. Med politiet på hjul endte det med en bot på 900 kroner, og lovnader fra syklisten om heretter å holde seg til trafikkreglene.
Bilen venter på grønt lys, men det gjør ikke syklisten. Med politiet på hjul endte det med en bot på 900 kroner, og lovnader fra syklisten om heretter å holde seg til trafikkreglene. Foto: ALLE FOTO: Tri Nguyen/Scanpix

Skal stoppe sykkelbøllene

Sykler du på rødt lys, er du en sykkelversting i politiets øyne. Og verstingene skal stoppes.

– Dette er en altfor lett måte å få inn penger i den norske statskassa på, sier canadiske Jonathan Eidse, som nettopp er blitt 900 kroner fattigere.

Han er lettere oppgitt over å ha blitt stoppet for å ha syklet forbi to røde lys i en av Oslos travleste gater, rett ved hovedstadens politihus på Grønland.

– Jeg skjønner ikke hvorfor de skal ta sånne som meg når det burde vært gjort mye mer for å stoppe kriminaliteten i denne byen,

– Jeg har det travelt. I tillegg har ikke denne bysykkelen noen bremser. Jeg syklet forsiktig forbi de røde lysene – i et sykkelfelt.

– Det handler jo om min egen sikkerhet, ingen andres. Jeg synes en advarsel hadde vært på sin plass, men ikke en bot, sier han og sykler svært rolig videre – og vekk fra politibetjent Inge Frydenlund, som hadde tatt nok en «versting».

sykkel

BØTELAGT: Jonathan Eidse synes ikke det er så farlig å sykle på rødt når han sykler i sykkelfelt. Han hadde forventet en advarsel fra politibetjent Inge Frydenlund, men ikke bot.

Ulykkesfare

Argumentene til Jonathan Eidse preller av Frydenlund og kollega Stig Sørum. Ingenting hjelper når du kjører på rødt, uansett om du gjør det bak et bilratt eller bak et sykkelratt.

– Sykling på rødt lys er et problem i alle byer i Norge, sier politibetjent Inge Frydenlund.

– Det er riktig at det oftest går verst ut over syklisten selv hvis det smeller, men bilisten får seg også en skrekk. Og en sånn ulykke kan fort bli stor om flere trafikanter blir involvert. Det finnes det mange eksempler på, konstaterer Frydenlund mens han speider etter nye lovovertredere.

Sykler på rødt i vanvare

En av dem er advokat Henning Hoel, som tar boten med fatning etter at også han syklet rakt forbi to røde lys.

– Jo, boten er grei nok, den, bemerker Hoel blidt.

Politibetjent Frydenlund tror de fleste syklistene som blir tatt, vet hva de gjør.

– De sykler ikke på rødt i vanvare. Og det er egentlig bra, for da er de i det minste årvåkne, konkluderer han.

– Men de bryr seg ikke om at vi står her. De sykler på rødt likevel, kommenterer Stig Sørum.

Må bli bevisste

Temaet «farlige syklister i trafikken» er en snakkis som vekkes til live hver vår, og holdes gående utover sommeren. Politiets bidrag er sykkelkontroller i de største byene, samt gjentatte forsøk på å oppdra borgerne og lære oss forskjellen på rett og galt i trafikken.

– Når du sykler på veien må du forholde seg til de samme prinsippene som bilistene. Når du sykler, skal du tenke trafikkregler som om du kjørte bil, påpeker politioverbetjent Gunn Anita Bjørnbakk, leder for oslopolitiets trafikkorps.

Sykkelkontrollene er en strategi for å forebygge ulykker og vise at politiet er til stede.

Ikke for å bøtelegge

– Vi gjør ikke dette for å bøtelegge, men for å gjøre folk bevisste. Trafikken øker og trafikkbildet blir mer komplisert. Ingen ønsker å havne i en trafikkulykke. Derfor må alle vise hensyn til hverandre.

–Trafikken er en samhandling mellom bilister, syklister og fotgjengere. Den samhandlingen må fungere. Det gjør den om vi bare bruker normal folkeskikk, mener Bjørnbakk.

Det farligste du kan gjøre

Rune Gjøs, generalsekretær i Syklistenes landsforening (SLF), synes for øvrig politiets sykkelkontroller er på sin plass.

– Det er helt kurant med 900 kroner i bot når man sykler på rødt. Det er det farligste du kan gjøre som syklist, fastslår han.

Mener sykkelbøllene er få

Rune Gjøs i Syklistenes landsforening (SLF) mener det finnes noen få «råtne» sykkelbøllefrø.

– Jeg har også opplevd disse sykkelbøllene, som tar seg til rette og skal fram og forbi for enhver pris. Det er noen få «råtne» frø som gir alle andre syklister et dårlig rykte. Vi liker det naturligvis ikke og prøver å nå ut til dem, blant annet med holdningskampanjer og utdeling av trafikkvettregler. Men bøllene er den vanskeligste gruppen å nå fram til, innrømmer generalsekretær Gjøs.

Han legger til at det finnes noen «råtne» bøllefrø blant bilistene også. Likevel mener han de fleste bilistene er blitt flinkere til å se syklistene og respektere dem.

– Mange har nok syklet langs veien selv og opplevd den typen bilister som ikke bryr seg om de mykere trafikantene, sier helårssyklisten.

Flere omkomne på sykkel i år

Fem syklister mistet livet i trafikken i juni, ifølge Trygg Trafikk. Det er like mange trafikkdrepte syklister som i hele 2010.

– De foreløpige tallene viser at sju syklister har omkommet i trafikken hittil i år har, forteller kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk.

Hun tror økningen i tallet på omkomne syklister skyldes tilfeldigheter. Antall skadde syklister i trafikken hittil i år er på linje med 2010. Samtidig ser det ut til at det totale antallet omkomne i trafikken går ytterligere ned i år. I fjor døde 210 personer, viser Statistisk sentralbyrås oversikt over veitrafikkulykker.

– Vi ønsker at det skal legges bedre til rette for syklistene, med flere sykkelveier og sykkelfelt. Hvis myndighetene vil, må det være mulig å tilnærme seg standarden i typiske sykkelland som Danmark og Nederland. Samtidig må alle trafikantgruppene vise hensyn, og da særlig overfor de mykere trafikantene, sier Øyen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere