RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mange beboere i bydelene Ullern og Vestre Aker reagerer sterkt mot bomplanene i Bærum. Høyre-politiker Tom S. Vadholm forstår frustrasjonen. Hvor bomringen bør være, er også et stort spørsmål. Her ved Bygdøylokket har vært diskutert.
Mange beboere i bydelene Ullern og Vestre Aker reagerer sterkt mot bomplanene i Bærum. Høyre-politiker Tom S. Vadholm forstår frustrasjonen. Hvor bomringen bør være, er også et stort spørsmål. Her ved Bygdøylokket har vært diskutert.

Skattebommene rundt våre bydeler

Ullern Høyre har allerede i sitt program sagt seg prinsipielt uenig i det urettferdige bompengesystemet

I Akersposten og Ullern Avis i slutten av juni var det flere kraftfulle innlegg om hvor urettferdig våre bydeler blir behandlet ved at vi stenges inne av veibommer både mot sentrum og mot Bærum. Bommene i Bærum var opprinnelig tenkt plassert midt i kommunen, men kommunen fikk det til at de ble passert ved bygrensen. Da "bomringen" ble vedtatt for Oslo, ønsket byen at den skulle gå langs bygrensen, men det protesterte Akershus-politikerne mot. I dag går den til og med gjennom bydeler. De fleste i Ullern må til og med gjennom bom når de skal til bydelsadministrasjonen på Thune. Nå har Ullern bydelsutvalg anmodet om at bommene på Skøyen må flyttes til bydelsgrensen i Frognerelven slik at bydelen i et hvert fall blir samlet. Men Bydel Frogner liker ikke det. Det synes som jo lengre vekk bommene står, dess bedre, selv om det er i en annen bydel.

Når Ullerns bydelsutvalgsleder Carl Oscar Pedersen (H) sier at vi ble tatt på sengen, er det riktig for så vidt når det gjelder plasseringen av bomringen i Bærum. Men Ullern Høyre har hatt klare oppfatninger av hvor urettferdig bompengesystemet egentlig er, og nå får vi merke det mer enn noen. I sitt program for inneværende bydelsperiode heter det nemlig: "Ullern Høyre mener prinsipalt at inntektene av bensin- og motorvogn-avgifter er fullt ut tilstrekkelig til at det som hovedregel må være staten som bekoster riksveiene, også i Oslo-området som hittil har været diskriminert. Trafikkbetaling og lignende gir en geografisk skjev og tilfeldig beskatning, og er således i strid med Høyres prinsipp om at alle i samfunnet må ha krav på samme rettigheter. Slike finansieringsordninger må bare knyttes til konkrete prosjekter som gir raskere og bedre adkomst med kollektivtilbud eller forbedrede veiløsninger. Et bedre og sikrere riksveinett i Oslo må ikke bli vesentlig forsinket fordi Stortinget ikke er seg sitt ansvar bevisst. Bompengeringen må avikles når finansieringen av planlagte prosjekter er gjennomført." Ullern Høyre har således lite å skamme seg over.

Når Oslo Høyre, til tross for at man i sin tid ga en såkalt "velgergaranti" om at bomringen skulle avvikles så snart Oslopakken (senere kalt Oslopakke I) var betalt, likevel stemte for å beholde bomringen, skyltes det to forhold. For det første var det flertall i bystyret for å beholde ringen, samtidig som vi var redd for at mellompartiene kunne følge venstresiden og gi flertall for betydelig høyere avgifter. Dernest ble det fortalt at i Stortinget var flertallet så uvennlig stemt overfor investeringer i Oslo-distriktet at dersom vi skulle få bevilgninger, måtte vi akseptere fortsatte bommer.

Det norske bompengesystemet er en måte å innkreve skatter på. Det er ikke en avgift slik som i andre land hvor man betaler for å kjøre på en ferdig bygd motorvei, mens det er gratis på de øvrige veiene. Da rammes heller ikke lokalmiljøet. Noen hevder at man jo får en vei i fremtiden. Da må man spørre om det kan garanteres at alle som betaler, at de lever og kommer tilbake når veien er ferdig, og dessuten slipper å betale på nytt. Bomskatten går dessuten til kollektivtransport, og staten kan bruke det sparte til andre formål. Siden alle, uavhengig av fattig eller rik, betaler denne skatten med samme beløp, gir den dessuten "redusert skattebyrde for de rike". Den som sier at det ikke er skatt er enten uopplyst eller er uærlig for å lure velgerne.

I Stockholm heter bompengene "trängselsskatt" til tross for at de er innført for å redusere trafikken i byen, ikke for å få inn penger. Svensk lov sier at "skatt" skal hete "skatt". I motsetning til i Norge går utenlandsk registrerte biler gratis. Svenske politikere fra Moderaterna (Høyre) til Socialdemokraterna sier dessuten at "Det norska vägtullsystemet är så orättvist at det kan man inte ha i rättsstaten Sverige." Kun de to partiene på ytre venstre fløy, Vänsterpartiet (Kommunisterna) og Miljöpartiet de Gröna, kunne tenke seg det norske systemet.

La oss heller lage et kompromiss med Fremskrittspartiet. La oss gjøre som i Sør-Europa og betale ferdig bygde firefelts motorveier med bompenger. De skal dekke renter, avdrag, vedlikehold og drift. Da er det avgift for en vare vi får der og da. Det er dessuten geografisk rettferdig i det alle landsdeler ikke kan regne med å få slike veier. Og la oss finansiere dem gjennom lån slik man gjør i Sverige. Jo flere politikere som kan samle seg om et slikt rettferdig og moralsk prinsipp overensstemmende med Ullern Høyres program, jo lettere kan vi på lengre sikt få gjennomslag.



Tom S. Vadholm

Høyres gruppe i Ullern bydelsutvalg

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere