RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

LEKKER: Citroën har funnet frem fordums lekre linjer i moderne innpakning med sin nye DS5.
LEKKER: Citroën har funnet frem fordums lekre linjer i moderne innpakning med sin nye DS5. Foto: Foto: Arne Vidar Jenssen

Skiller seg ut i mengden

Mens flere og flere biler får sterke likhetstrekk, ja, nærmest er identiske, klarer Citroën det stikk motsatte med sin nye DS5.

OSLO: Da den første DS kom på midten av '50-tallet, var den helt spesiell. Komfort var stikkordet, og den hadde et utseende ulikt alle andre. Citroën har hatt mange spesielle modeller etter den, og det har vært delte meninger om dem.

Da første DS-modell i nyere tid kom, viste den at man turde å prøve noe annerledes igjen. Slik ble det også med den neste, og nå er altså «storebror» på veien.

Stiiilig

Bilinteresserte har vel allerede fått nakkesleng når de har sett den nye modellen.

– Stiiilig, sa naboen.

Han kan vel betegnes som godt over middels interessert i alt på fire hjul, og tar seg ofte god tid når jeg har nykommere på prøve.

Han måtte denne gangen flere runder, og la til

– Stiiilig og elegant.

Cockpit

Men det er først når man får kroppen på innsiden, man virkelig oppdager at Citroën har turt. Veldig mye nærmere en flycockpit kommer man vel ikke. For de som mener at bilinstrumentering bør være så enkel som mulig, vil sannsynligvis bli forvirret når de ser alt av duppeditter som både finnes rett foran, i taket og på midtkonsolen.

Og vi må bare innrømme - det tok litt tid før vi følte å ha full oversikt. Men hva gjør det vel å studere en stund når man har så gode seter å gjøre det i.

Klokkelenke-mønster, selvfølgelig med både personlig innstillinger, varme og massasje. Nydelige å sitte i. Men et lite minus når man skal inn i dem. Øvre dørkarm var da lav?

Mindre komfortabelt er det ikke for de tre som kan benke seg i baksetet. Og alle fem kan titte på skyer eller småfugler som flakser forbi gjennom det store glasstaket. Et pluss her; ikke alle behøver å gjøre det, for her kan det lukkes individuelt. Tre knapper i taket - en for hver av lukkemulighetene foran og en for de bak.

Det blir mye å ramse opp alt som finnes av instrumentering. I korthet kan man vel si at her finnes alt! Det vi satte aller mest pris på var det meget klare og tydelige bildet som ryggekameraet ga. Men det kan også være nødvendig, for utsyn bakover er ikke all verdens å skryte av. Og vinduspusseren på bakruten må pent formulert betegnes som bitte liten.

For langtur

DS5 innbyr til langtur, for her tror jeg man virkelig kan kjøre langt uten at man lengter etter å komme frem.

Og skal man på tur, er det greit å få med seg bagasje. Det tar lang tid før rommet bak er fullt. Bare så dumt at man må lempe over en så høy kant.

Når vi er inne på ordet langtur, må det kort og godt sies at kjørekomfort og bilens evne til å gjøre akkurat det fører vil og ønsker, må betegnes som optimal.

Motorer

Noen velger bensin, andre sverger til diesel. Du har valgmuligheter i DS5. Det er bare å si hva du vil betale og hvor mange hester det skal være.

Priser

Så til kanskje det de fleste spør seg når de er på kikk etter ny bil: Hva koster den?

Selvfølgelig betaler man etter utstyr og krefter. Rimeligste må man ut med 325.000 for, men allerede her får man i bøtter og spann. 110 hester diselmotor og den såkalte EMG-gearkassen.

Dyreste nærmer seg raskt 480.000, men da har man blant fått enda mere utstyr og ikke minst 160 dieselhester under det lekre panseret.

Mye penger, men det følger også mye med.

All grunn til å ta en titt om det er denne størrelsen bil man er ute etter!
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere