RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Mazda RX8 - klargjort for hydrogenveien.
Mazda RX8 - klargjort for hydrogenveien.

Skreddersydd sportsbil for Hydrogenveien

Hydrogenveien fra Stavanger til Oslo blir i første omgang mest for en japansk sportsbil.

Mazda RX8, et i utgangspunktet bensinsmurt japansk lyn som utslippsfri miljøbil? Skurrer ikke det?

Nei, bilen må være attraktiv i seg selv. Vi er helt åpne på at teknologien i seg selv gjør bilen så dyr at vi først og fremst må henvende oss til for folk som har råd, eller firmaer som vil bruke muligheten til å vise at de er opptatt av miljøet.

Noen må dra lasset og betale regningen for å få ned kostnadene. Slik var det med flatskjermene. De første kostet mange penger, og slik er det også med hydrogenbilene, slår transportpolitisk rådgiver Gøril Andreassen i miljøstiftelsen Zero fast.

Den første hydrogendrevne Mazda RX8 rullet inn i landet for kort tid siden. Bilen skal brukes til testforsøk i månedene som kommer av rotasjonsmotorentusiast Thor Henning Olsen i Rothor Advanced Power i Stavanger.

Kommer neste år

Men allerede i mai/juni neste år ankommer fire av de 30 bilene Mazda stiller til disposisjon for brukere i Norge. Resten ventes mot slutten av året.

Foruten Mazdaene, ruller det allerede i Stavanger og Porsgrunn 14 Toyota Prius bygd om så de kan kjøre på hydrogen av Quantum i California.

Hydrogen regnes som fremtidens energibærer, og egner seg spesielt godt for å mate brenselceller med ren energi for produksjon av strøm i elektriske biler. Men hydrogenet kan også pumpes rett inn i en vanlig forbrenningsmotor.

En av årsakene til at HyNor valgte Mazda som samarbeidspartner er at deres rotasjonsmotor egner seg bedre for hydrogendrift enn tradisjonelle stempelmotorer. Så langt ruller det rundt 600 hydrogendrevne biler på verdens veinett.

Selv om Mazdaene leveres til kostpris fra fabrikk, er prisen likevel rundt 700.000 kroner. Men alle som måtte ønske det kan leie bilene. Rekkevidden beregnes til rundt 120 km før retanking.

Subsidieres

De ti første bilene sponses med 200.000 kroner hver av forskningsmidler. Avhengig av kontantinnskuddet, vil den månedlige leieprisen antydningsvis ligge mellom 9000 og 16.000 kroner, fortsetter Andreassen.

I Japan kostet det 25.000 kroner i måneden å lease Mazdaene. Staten har allerede gitt avgiftsfritak for bilene gjennom en plombering av bensintanken slik at den ikke kan fylles med mer enn fem liter nødbensin.

Videre kan hydrogenbilene kjøres i kollektivfeltet, de fritas fra 1. november for bomavgift i alle landets bomanlegg.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete arbeider også for at hydrogenbilene skal likebehandles med elbiler og således kunne parkere gratis på alle offentlig regulerte parkeringsplasser.

Lokal produksjon

Men er det praktisk mulig å kjøre med hydrogen på tanken i Norge?

Ja, sier Bjørnar Kruse, ved å henvise til de operative tankanleggene i på Forus i Stavanger og Herøya i Porsgrunn.

Men Kruse, som leder kjøretøygruppen i HyNor, lover at allerede i mai neste år åpnes hydrogenveien offisielt. Da vil permanente tankanlegg være på plass både i Oslo og Drammen, mens mobile anlegg settes opp i Kristiansand og Lyngdal/Flekkefjord-regionen.

Gøril Andreassen skyter inn at en del av prosjektet er å produsere hydrogenet lokalt. I Drammen kan det eksempelvis skje via biogass fra kommunal søppelfylling.

Prisen på hydrogenet settes slik at gjennomsnittlige driftskostnader ved å kjøre hydrogenbil ikke skal være høyere enn for ordinære biler, fortsetter Andreassen.
Kruse ser for seg 500 hydrogenbiler på skandinaviske veier innen 2012.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere