RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Gründercamp-samarbeidet mellom Karslrud og Bjørnholt ble en suksess. KLIKK PÅ BILDET FOR Å SE NESTE BILDE
Gründercamp-samarbeidet mellom Karslrud og Bjørnholt ble en suksess. KLIKK PÅ BILDET FOR Å SE NESTE BILDE

Skulkestopp for gründere

100 elever fra Karlsrud skole og Bjørnholt vgs har funnet ut hvordan man kan ta i bruk eksisterende eller ny teknologi for å bedre kommunikasjonen i skolen.

BjØRNHOLT: Over tre dager har elever fra Bjørnholt vgs og Karlsrud skole løst et aktuelt problem gitt av en oppdragsgiver fra næringslivet. Denne gangen var det en av begge skolenes samarbeidspartner i næringslivet, Mobilskole AS, som ga elevene oppdraget.

1. trinns elever på studiespesialisering fra Bjørnholt og 9. trinn fra Karlsrud ble fordelt på 16 grupper, og så seg nødt til å samarbeide på tvers av skolene.

Forhindrer skulking

– Vi har vel hatt noen intriger, men det ble løst, fortalte jentene bak gruppen PST, som står for parent, teacher og student.

De har laget en tjeneste som foregår mellom lærer og elev, og som foreldre også har adgang til.

– PST skal forhindre skulking og forfalskning av meldinger. Det er en del som forfalsker, fortalte Stine Rist (16) fra Bjørnholt.


En av jentene i gruppen innrømmet å ha forfalsket meldinger, nettopp fordi det i dag er så enkelt...

– Det kan vi forhindre med PST, fortalte Lone Rendalsvik (14) fra Karlsrud.

– Det blir skulkestopp.

I likhet med de andre gruppene hadde PST-gjengen også lagd en stand med sin forretningsplan i kantina. Så var det bare å vente på å få komme inn til juryen for en presentasjon...

– Da skal vi være positive og få den selgefølelsen... Vi kan produktet ut og inn, sa Maiassa Ahmed H (15).


Selv om de kom i mål og ble fornøyd med produktet sitt, var det ingen av dem som fikk lyst til å jobbe som gründer.

– Det var for slitsomt å lage noe nyskapende og finne på ting som fungerer. Det tok lang tid å finne på det der, sa Maiassa.

Jentene fortalte at de lærte om forretningsplaner og hvordan markedsføring fungerer.

– Og vi lærte hvordan man samarbeider med folk man ikke kjenner, sa Lone.

Vant fram

Under gründercampen tilbrakte elevene to dager på Forskningsparken. Det var kick-off, underholdning og informasjon, før de respektive gruppene la hodene sine i bløt. En av dem var Skoleblogg-gruppen.

Deres konsept var et oppdatert nettverk der man til enhver tid kan sjekke timeplanen og eventuelle beskjeder. I tillegg kan man få faglig hjelp fra andre medelever.

– Det blir mye lettere å kommunisere mellom lærer og elev, og foreldrene får mer tilgang til beskjeder som blir gitt på skolen. De kan for eksempel gå inn og sjekke fraværet til barna, fortalte gruppe 6.

Jentene mente at skolebloggen er en mye bedre versjon enn Fronter, som er navnet på nettsiden og læringsplattformen de bruker på skolen i dag.

– Det er et behov for dette. Fronter er kjedelig og ikke spesielt populært. Denne siden har spill, quiz og flere morsomme ting, sa de.

Skolebloggen var noe av det første de kom på da de fikk oppgaven. Entusiastiske og med smilet på lur overbeviste de i hvert fall både juryen og publikum. Det resulterte i Publikumsprisen.

...Og vinnerne er

Andre heldige var gruppe 11, School Time, som ble kåret til selve vinnerne av KB Camp 2010.

– Problemstillingen vår var at det var for dårlig kommunikasjon mellom elevene, lærerne og foreldrene på skolen. School time er et program på PC' en, som løser dette problemet, ved at elev, lærer og foreldre kan kommunisere med hverandre på en bedre måte, fortalte gruppen under sin andre presentasjon den dagen - denne gangen foran hele publikum.

Videre fikk gruppe 16, 3-kløveret, prisen for beste presentasjon, mens gruppe 12, Multi School Pass, vant for beste kreativitet. Prisen for beste forretningsplan gikk til gruppe 3, AutoId.

Sist, men ikke minst ble det gitt en spesialpris til gruppe 15, School Communication System, for at de taklet mye motgang i gruppen, men tross det gjennomførte på glimrende vis med kun 3 personer.

– I tillegg var det en pris for en som utmerket seg som den mest positivt pågående og enusiastiske selgeren, Matteusz, fortalte jurymedlem og veileder Lars-Erik Edvardsen.

Han har deltatt på gründercamp tidligere og syntes nivået denne gangen var meget bra.

– Elevene evnet å tenke helhetlig. De hadde ikke kreativitetsfilter på, samtidig som de var godt bevandret i dagens kommunikasjonskanaler. Deres måte å tenke, samt bruke de ulike kanalene lærte jeg mye av, sa Edvardsen.

Han opplyste også at han fikk bekreftet at det går veldig bra å komme fram til gode resultater selv om prosessen var preget av mye lek, ukonsentrasjon og flørt.

Eksklusiv gründercamp

Hensikten med gründercampen var at elevene skulle få innsikt i entreprenørskap og hva det innebærer å jobbe sammen med andre som man ikke har valgt selv. Elevene fikk være en del i en skapende kreativ prosess som ble til et produkt.

– Karlsrud og Bjørnholt har ikke samarbeidet om et så stort prosjekt før, men vi håper vi kan bli partner-skoler for å få et økt samarbeid videre, sa Bo Abrahamsen fra Karlsrud.

Og det var lite å utsette på samarbeidet til gruppene. De leverte alle en forretningsidé, som siden ble presentert på fire minutter for en jury.

Gründer og daglig leder for Mobilskole AS, Håkon Kalbakk, fortalte at deres produkt er rettet mot skoler.

– Det er kjempe spennende og moro å jobbe med dette, og elevene er veldig kreative, sa han da campen var ferdig.

 

 

 

 

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere