RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik blir bilene de neste årene

Her er modellene som forteller hvordan bilene i nær og fjern fremtid vil se ut.

Bensin og diesel blir hovedenergikilden til personbiltransport så langt det er mulig å skue inn i fremtiden, men hybrid teknologi glatter ut forbrenningsmotorenes svakheter og gjør den mer energieffektiv.

Dessuten viser blant annet Mazdas ingeniører at forbrenningsmotoren fortsatt har et betydelig forbedringspotensial.

Langt fram

Rene elbiler som familiens hovedbil befinner seg fortsatt på konseptstadiet, og trenger omfattende støtteordninger for å være kommersielt interessant.

Selv om japanerne ikke nødvendigvis oppfant den hybride teknologien, var det Toyota som kommersialiserte og folkeliggjorde det å kjøre hybrid bil.

Å kjøre Prius har i flere år vært synonymt med å inneha grønne samfunnsverdier. Snart er selv småbiler som Honda Jazz og Toyota Yaris å få kjøpt som hybrider i Norge.

Ampera på tampen av året

Nå er turen kommet til de ladbare hybridene, og dem var det mange av som konsepter i Genève.

I 2012 kommer flere i normalt salg, Volvo S60/V60 er en av dem. Mot slutten av året kommer også Opel Ampera som med dagens regelverk klassifiseres som hybrid, fordi det så langt ikke eksisterer noe eget regelverk for elbiler med hjelpemotor.

Vil ha avgiftsreduksjon

Opel har regnet ut at priset som elbil havner Ampera rundt 285.000 kroner. Avgiftsbelagt som hybridbil blir prisen 390.000 kroner. Det kan være forskjellen på suksess og fiasko.

Kanskje kan et endret regelverk avgiftsbelegge Ampera – og andre tilsvarende biler – noe midt mellom avgiftsfri elbil og beskattet hybrid?

– Vi er i samtaler med myndighetene for om mulig å få til en avgiftsendring for de ladbare hybridene, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

– Først og fremst ønsker vi reell vektkompensasjon for bilenes elkomponenter, og ikke bare det sjablongmessige vektfradraget på 10 prosent.

En ladbar Toyota Prius vil koster 50 – 60.000 kroner mer enn en vanlig Prius, men med endring av vektavgiften kan tillegget redusere til under det halve.

Olsen vet at han i sitt forsøk støttes av flere miljøorganisasjoner som alle ønsker seg flere null- og lavutslippsbiler på veiene så raskt som mulig.

Spennende konsepter

Blant de vanlige bilprodusentene var det først og fremst Ford, Opel, Saab og Volkswagen som tiltrakk seg mest oppmerksomhet på Genève-messen.

Ford med en liten flerbruksbil, B-Max, som kommer i salg mot slutten av 2012. Det spesielle med bilen er at den ikke har noen midtstolpe mellom for- og bakdør. Løsningen gjør det ekstra lett å komme seg inn i og ut av bilen.

Opel stilte med et konsept på oppfølgeren til Zafira. I sin tid revolusjonerte Zafira flerbruksbilene med klassens smarteste bakseteløsning. Men det er mange år og konkurrerende modeller siden.

At Opel ikke valgte bakovervendte bakdører på den nye Zafira, slik de gjorde på den noe mindre Meriva, overrasker. Det kan bety at løsningen ikke har vært så suksessfull som Opel hadde håpet.

Lille Saab ga mange hakeslepp med konseptbilen PhoeniX som inneholder elementer til en erstatter for den aldrende 9-3. Spørsmålet er om Saab har penger nok til å fullføre prosjektet.

Størst og best

Et interessant konsept fra Volkswagen Bulli, et retroaktig og fire meter langt høybygg som tar opp i seg den legendariske VW-bussen – kjent fra hippietiden mot slutten av 1960-årene.

Den minner også om konseptbilen Microbus, som VW var nær ved å sette i produksjon for ti år siden. Elementer fra Space Up, et i tid senere konsept, gjenkjennes også.

Mye tyder på at VW denne gang kan mene alvor og at Bulli blir å se på veien fra 2014.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere